نشریه آمریکایی: لبنان هدف بعدی داعش است

نشریه آمریکایی: لبنان هدف بعدی داعش است
دوشنبه 18 اسفند 1393 - 14:35

گروه تروریستی "داعش" اعلام کرد که لبنان کشور بعدی خواهد بود و زیر سلطه این گروه تروریستی قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "فارن افیرز" در مطلبی تأکید کرد:

تنها دلیلی که مانع حمله داعش به لبنان شده، این است که هنوز فرمانده این حمله انتخاب نشده است.
ارتش لبنان از ضعیف ترین ارتش های عربی است و این در حالی است که ارتش های قدرتمندتر سوریه و عراق ضربه های سختی را در حمایت از حاکمیت ارضی کشورشان از داعش خورده اند.
وعده کمک تسلیحاتی 3 میلیارد دلاری فرانسه به لبنان و نیز وعده کمک سعودی ها به این کشور با هدف جبران این ضعف بوده است اما بیماری سرطان گونه ارتش لبنان با این قبیل اقدامات درمان نمی شود.
آمادگی ریاض برای کمک به ارتش لبنان ممکن است ابتدا عجیب به نظر رسد.

عربستان از محافظه کارترین کشورهای عربی و لبنان لیبرال ترین آن هاست. این ویژگی لبنان ناشی از ترکیب جمعیتی آن است. یک سوم مردم لبنان مسیحی هستند. در این کشور مسلمانان اهل سنت نیز حضور دارند. نکته مهم تر وجود تاجران دریای مدیترانه است. این کشور در طول قرن ها در معرض اندیشه ها و فرهنگ های جهان بوده است. این در حالی است که بیشتر سعودی های بیرون از منطقه حجاز، ارتباطی با دنیا نداشته اند.
سعودی ها با وجود ناسازگاری فرهنگی شدید با لبنان می خواهند بیروت کاملا وضعیت فعلی خود را حفظ کند. شمار زیادی از سعودی ها هنگامی که می خواهند از کشور محافظه کار خود رهایی یابند تعطیلات خود را در لبنان می گذرانند. آن ها اگر لبنان را از دست دهند باید تعطیلات شان را در فرانسه بگذارنند؛ اما در آنجا احساس می کنند که مورد استقبال قرار نمی گیرند.
علاوه بر این سعودی ها مانند دیگران دل خوشی از داعش ندارند. صرف نظر از تشابه ایدئولوژیک داعش و وهابیت که از حمایت حکومت عربستان برخوردار است، داعش همه دولت های منطقه را تهدید می کند و با کشی پیمان دائمی نمی بندد و اگر بتواند می خواهد همه را شکست دهد.
اما لبنانی ها همگی داعش را خطری وجودی برای خود می دانند. حتی اهل سنت لبنان از داعشی ها بیم دارند.
هر گونه حمله واقعی داعش به لبنان ممکن است حمام خونی به راه اندازد که جنگ سوریه در برابر آن ناچیز شمرده شود. ضعف دولت لبنان در تامین امنیت شهروندان باعث شده است که هر خانواده ای در لبنان مسلح باشد. مردمی که در جاهای دیگر دنیا با قاتلان روانی می جنگند اگر مجبور شوند با چاقوی آشپزخانه و چنگ و دندان [با آن ها] می جنگند.
تنها نکته مثبتی که در مواجهه با حمله آتی داعش بروز می یابد این است که گروه های مختلف لبنانی ممکن است سرانجام دریابند که باید برای بقای خویش و دستیابی به یک هویت ملی وجوه مشترکی را در میان خود بیابند.
ارتش های خارجی تاکنون نتوانسته اند در دراز مدت در لبنان دوام بیاورند.
اسرائیلی ها توانستند بخش زیادی از لبنان را در زمان جنگ داخلی سال 82 اشغال کنند و حتی توانستند سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات را از لبنان بیرون کنند.
بنا بر این حمله داعش به لبنان شکست خواهد خورد اما هزینه آن قابل توصیف نیست. کمتر کسی از آن ها که تاکنون به لبنان حمله کرده اند همچون داعشی ها با افتخار به قتل بیگناهان روی آورده اند. تروریست های داعش در هر گوشه ای از لبنان پیش روی کنند زمانی که با شمار زیاد مردمانی که با آن ها کاملات متفاوت هستند روبرو شوند وحشی گری خود را نشان خواهند داد.
[در چنین شرایطی] احتمال دخالت جدی تر غرب در جنگ مدیترانه بسیار زیاد خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها