تخریب آثار تاریخی عراق در عربستان طرفدار دارد

تخریب آثار تاریخی عراق در عربستان طرفدار دارد
دوشنبه 18 اسفند 1393 - 21:35

العالم ـ پس از گذشت دو روز نسبتا آرام از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در ریاض پایتخت عربستان،"محتسب ها" در اعتراض به یکی از سخنران ها درخصوص تخریب آثار موصل، به سکوی سخنرانی در نمایشگاه یورش بردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دیروز (یکشنبه) محتسب ها درنشست حاشیه ای نمایشگاه سالانه کتاب ریاض، به سخنران یورش بردند؛  زیرا از سخنانش اینگونه برداشت کردند که او به تخریب آثار باستانی موصل اعتراض دارد؛ محتسب ها تاکید کردند که نام آنها "آثار" نیست بلکه "بت ها" هستند و محمد رسول الله(ص) نیز هنگام ورود به مکه آنها را منهدم کرد.

واژه محتسب ها بر یک گروه دینی تندرو که در امور فرهنگ و زنان در عربستان فعالیت می کند، اطلاق می شود و در هر فعالیتی که متعلق به این دو حوزه و بویژه زنان می شود، حضور دارند و بر این باورند که مسئولیت آنها مبارزه با غرب زدگی است.

"معجب الزهرانی" استاد دانشگاه ملک سعود در سخنرانی خود در همایشی تحت نام "جوانان و هنرها...دعوت به همزیستی" در حاشیه نمایشگاه کتاب بین المللی ریاض از تجاوزهای صورت گرفته در برخی کشورهای عربی علیه آثار باستانی آنها ابراز تاسف کرد که در آن هنگام شماری از محتسب ها به سخنان دکتر زهرانی اعتراض کردند و گفتند تخریب مجسمه ها با اقدام رسول الله (ص) در تخریب بت ها هنگام فتح مکه مطابقت دارد.

زهرانی سعی کرد تا  تفاوت میان دو اقدام را توضیح دهد؛ اما محتسب ها اجازه ندادند و هنگامی که بر شدت و حدت مناقشه افزوده شد مسئول همایش، ختم جلسه را اعلام و مهمانان را برای ادای نماز عشا دعوت کرد؛ اما محتسب ها به رفتار اعتراضی خود ادامه داده و با یورش به تریبون خواستار برگزاری نماز جماعت شدند در حالی که مردم از اقدام آنها شگفت زده شده بودند؛ محتسب ها نماز جماعت را در داخل سالن همراه با تکبیرگویی ادا کردند.

مقام های عربستانی حاضر در زمینه علت بروز این حادثه حاضر به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران نشدند.

" محمد آل زلفه " نویسنده و استاد تاریخ و عضو شورای مشورتی سابق عربستان در گفت و گو با پایگاه خبری ایلاف با ابراز نگرانی از انتشار چنین تفکری در جامعه عربستان گفت: اتفاقی که روی داد بسیار جای تاسف دارد.

وی افزود: باید با صاحبان چنین تفکری مقابله کرد و آنها را تحت فشار قرار داد و نباید به آنها فرصت و یا مقام و منصبی داده شود؛ باید به تفکر آنها پایان داد، این آثار از قبل از اسلام وجود داشت و رسول اکرم (ص) و صحابه نیز هیچ یک از این آثار را از بین نبردند.

چند روز پیش عناصر گروهک تروریستی داعش با حمله به آثار باستانی شهر نمرود در شمال عراق با ادعای این که این آثار بت هستند، تمامی آنها را تخریب کردند؛ این اقدام تروریست های داعش موجب اعتراض بسیاری از سازمان ها و شخصیت های بین المللی و اسلامی شده است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها