فورد: مخالفان شرط کناره گیری اسد را فراموش کنند

فورد: مخالفان شرط کناره گیری اسد را فراموش کنند
چهارشنبه 20 اسفند 1393 - 11:43

العالم - سفیر سابق آمریکا در سوریه برای نخستین بار ضمن اذعان به اقدامات وحشیانه گروه های تروریستی علیه غیرنظامیان سوری، از مخالفان خواست پیش شرط کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت را کنار بگذارند.

به گزارش پایگاه خبری العالم، "رابرت فورد" سفیر سابق آمریکا در سوریه، در مقاله ای طولانی که نشریه آمریکایی "فارین پالیسی" آن را منتشر کرد، حذف بند کناره گیری بشار اسد از قدرت به عنوان پیش شرط هرگونه راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری های سوریه را ضروری دانست.

فورد که در چند سال اخیر همواره بر کناره گیری اسد از قدرت پافشاری کرده است، با اشاره به این که راهبرد کنونی آمریکا در سوریه جواب نمی دهد، از ضرورت طراحی راهبردی جایگزین سخن به میان آورد و گفت: یکی از بندهای اصلی این راهبرد که در واقع شرایطی برای مخالفان سوری محسوب می شود آن است که گروه های مسلحی که از فرماندهی مرکزی آمریکا کمک دریافت خواهند کرد، باید فقط تابع دستورات این فرماندهی باشند.

وی دست برداشتن گروه های مسلح از اقدامات وحشیانه علیه غیر نظامیان حامی بشار اسد را شرط دوم این راهبرد دانست.

فورد گفت: شرط سوم آن است که مخالفان سوری با جبهه النصره به طور کامل قطع رابطه کنند.

وی اقدام نکردن مخالفان علیه مسیحیان و دیگر اقلیت ها، اعلام آمادگی برای فراهم کردن زمینه برقراری امنیت از جمله همکاری با نیروهای ارتش سوریه در این زمینه و گفت وگو درباره توافق سیاسی برای پایان دادن به درگیری ها بدون پیش شرط کناره گیری بشار اسد از قدرت را از دیگر بندهای این راهبرد عنوان کرد.

سفیر سابق آمریکا در سوریه در ادامه خواهان آن شد که مخالفان سوری متعهد شوند که برای نابودی مسیحیان و سایر اقلیت ها تلاش نخواهند کرد و آماده اند برای فراهم کردن زمینه برقراری امنیت داخلی با طرف های ذیربط از جمله ارتش گفت وگو کنند.

به عقیده ناظران سیاسی، عبارت هایی که فورد در این مقاله به کار برده است در حقیقت انعکاس تغییر در مواضع آمریکا در قبال سوریه است زیرا وی به عنوان یکی از تندروهای دولت آمریکا، امروز از مخالفان می خواهد که برای برخورداری از حمایت آمریکا امتیازهایی چون همکاری با ارتش سوریه با هدف طرد تروریست ها، بدهند و از اقدامات وحشیانه علیه غیرنظامیان سوری هوادار بشار اسد دست بردارند.

ناظران سیاسی، این رویکرد را تحولی جدی در سیاست آمریکا در قبال سوریه می دانند. در ضمن فورد همزمان با شرط هایی که برای مخالفان سوری طرح کرده است، از ترکیه نیز خواسته است که مرزهای خود را به روی عناصر داعش و جبهه النصره ببندد.

پربیننده ترین خبرها