یونسی: به تمامیت ارضی و استقلال عراق احترام میگذاریم

یونسی: به تمامیت ارضی و استقلال عراق احترام میگذاریم
چهارشنبه 20 اسفند 1393 - 15:47

العالم - مشاور و دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌ها تاكید كرد: ایران به هیچ وجه در صدد مخدوش شدن تمامیت ارضی، استقلال كشورها و به ویژه عراق و یا دخالت در امور دولتهای منطقه نبوده است.

حجت الاسلام والمسلمین "علی یونسی" در گفتگوی اختصاصی با برنامه "من طهران" شبكه خبری العالم با بیان اینکه ، ایران هیچگاه به دنبال توسعه طلبی و تجاوز و تعدی و جنگ طلبی نبوده است ، اظهار داشت: امروز هم ایران به فكر هیچ جنگ و تعدی نیست، و همانطور كه رئیس جمهوری ما گفت، ما اگر لازم باشد دفاع كنیم با قدرت دفاع می كنیم ولی هیچوقت به فكر توسعه طلبی نیستیم و مرزهای منطقه قانونی است و ما به تمامیت ارضی و استقلال همه كشورها احترام می گذاریم، و هرگز به فكر دخالت در كشورهای منطقه نیستیم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ابراز نگرانی برخی كشورهای منطقه از كمكهای ایران به عراق و ادعای آنان در خصوص تبدیل شدن این كمكها به توسعه نفوذ ایران در منطقه، گفت: این بیان جدید از ایران هراسی را اسرائیل در منطقه به راه انداخته است كه كشورهای منطقه به جای آنكه از اسرائیل و بمب اتم این رژیم و توسعه اشغالگریهای آن و گسترش تروریسم نگران باشند، نگران این موضوع هستند كه چرا در ایران ناامنی نیست، چرا در ایران ثبات و امنیت است و چرا ایران حاضر است به همه كشورهای منطقه كمك كند.
مشاور رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان كرد: ما تنها كشوری هستیم كه به آن جنگ تحمیل شد و همه كشورها منطقه، یعنی همین كشورهایی كه در منطقه اظهار نگرانی می‌كنند، به كمك صدام رفتند، ولی ایران توانست آن شرارت را خاموش كند و آن جنگ را به نفع خودش تمام كند.
* ایران با كشورهای همسایه وحدت فرهنگی ، تاریخی و تمدنی دارد
وی درباره مسائل مطرح شده در رسانه‌ها به نقل از او در خصوص روابط ایران و عراق و وحدت و مشتركات دو كشور، بیان كرد: نه فقط ایران و عراق، بلكه ایران و افغانستان، ایران و آذربایجان و ایران و كشورهای حوزه خلیج فارس وحدت فرهنگی، تاریخی و تمدنی دارد، ما معتقدیم كه این كشورها در منطقه با اتحاد و نزدیك شدن و همكاری و هماهنگی می توانند در مقابله توسعه طلبی كشورهای خارج از منطقه مقابله كنند؛ این به معنای چشمداشت ایران به مرزهای سایر كشورها نیست.
مشاور رئیس جمهوری افزود: آنچه كه من گفتم دقیقا این است كه در گذشته در فلات ایران امپراتوری های بزرگی به نام ایران در زمان هخامنشیان، ساسانیان و اشكانیان بودند كه كشورهای منطقه عضو آن امپراتوری بودند؛ ولی امروز نه بار دیگر دولت عثمانی باز می گردد، و نه امپراتوری عربی؛ و نه اینكه بنا است امپراتوری ایرانی بازگردد؛ امروز آنچه كه می تواند جایگزین امپراتوری‌های گذشته باشد هماهنگی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی كشورهای عضو فلات ایران است.
یونسی تاكید كرد: امروز ایران و عراق كه بیشترین قرابت فرهنگی و هماهنگی مذهبی و دینی را دارند، و كشورهای آذربایجان و حوزه خلیج فارس و آسیای میانه، افغانستان، تاجیكستان و شبه قاره؛ از هماهنگی و شباهت فرهنگی و وحدت تاریخی و تمدنی خود باید برای توسعه كشورهای منطقه و حفظ وحدت و مقابله با دشمنان خارجی استفاده كنند.

یونسی وجود تروريستها در عراق و سوريه را تهديدي جدي براي همه كشورهاي منطقه دانست و تأكيد كرد: امروز عراق و فردا ممكن است عربستان باشد.

* با مهار نشدن تروريست ها، شرارت دامن همه كشورها را مي گيرد
حجت الاسلام يونسي ادامه داد: امروز عراق و سوريه درگير اين هستند، و اگر چنانچه اين شرارت امروز مهار نشود حتما همه كشورهاي منطقه را درگير خواهد كرد.

مشاور رئيس جمهوري اظهار داشت: امروز مردم عراق وارد عمل شدند و آنهاهستند كه با داعش مبارزه مي كنند و جمهوري اسلامي در حدي كه درعراق احتياج به مشورت دارند، و يا احيانا اگر به سلاحي نياز داشتند كه ديگران در اختيار آنان نمي گذارند، آن سلاح و مشورت را در اختيار آنان مي گذارد.
یونسی تأكيد كرد: درحالي كه كشورهاي غربي و منطقه شعار مي‌دهند و در عمل هيچ كاري نمي كنند، ايران در حال مشورت و ارائه كمكهاي تسليحاتي درحد سلاح هاي جزئي است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها