تنش در روابط مغرب و نیجریه به خاطر یک تلفن !

تنش در روابط مغرب و نیجریه به خاطر یک تلفن !
جمعه 22 اسفند 1393 - 13:58

تأکید نیجریه بر تماس تلفنی رییس جمهور این کشور با شاه مغرب در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و تکذیب آن از سوی مغرب، موجب افزایش تنش میان دو کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیجریه، این کشور به تازگی مدعی تماس تلفنی "گودلاک جاناتان" رییس جمهور این کشور با "محمد ششم" شاه مغرب شده است ولی در مقابل وزارت خارجه مغرب این موضوع را تکذیب کرده است.
نیجریه در اعتراض به اقدام، سفیر خود در ابوجا (پایتخت نیجریه) را به کشور فراخواند.

اهداف انتخاباتی رییس جمهور نیجریه از تماس با شاه مغرب 
این اختلاف میان دو کشور با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیجریه آغاز شد و گفته می شود که هدف او از این اقدام جذب آرای نیمی از ساکنان این کشور است. به ویژه با توجه به این که رقیب برجسته وی یعنی "محمدو بخاری" که قرار است در انتخابات 28 مارس جاری با وی به رقابت بپردازد، مسلمان است.
کشور مغرب در همین رابطه با صدور بیانیه شدیداللحنی واکنش نشان داد و سفیر خود را از ابوجا فراخواند.
در این بیانیه آمده است: برعکس ادعای مقامات نیجریه و گزارش انتشار یافته در رسانه های گروهی این کشور، مغرب روشن و قاطع تاکید می کند که هیچگونه تماسی میان جاناتان و ملک محمد انجام نشده است.
در بیانیه مزبور همچنین تاکید شده است: ملک محمد ششم درخواست مقامات نیجریه برای چنین تماسی را نپذیرفت زیرا این امر در راستای مانورهای انتخاباتی داخلی قرار دارد و این در حالی است که نیجریه نسبت به مغرب مواضع خصمانه ای در پیش گرفته است که به موضع نیجریه نسبت به بحران صحرای غربی اشاره دارد.
در بیانیه کشور مغرب آمده است: از چنین اقداماتی ابراز شگفتی کرده و آن را محکوم می کنیم زیرا با اخلاق و روحیه مسوولیت پذیری که می بایست بر روابط دوجانبه حاکم باشد، منافات دارد و به همین دلیل رباط تصمیم گرفته تا سفیر خود در ابوجا را برای مشورت فرابخواند.
مقامات نیجریه نیز به نوبه خود بر موضع شان تاکید کرده و خاطرنشان کردند که تکذیب مغرب نادرست است و پادشاه مغرب به مدت طولانی و فشرده در خصوص مسایل مورد اهتمام مشترک با جاناتان تلفنی گفت وگو کرده است.
ابوجا اعلام کرد: با توجه به احترام زیادی که مسلمانان نیجریه برای مغرب قایل هستند، این تماس به هیچ وجه اهداف انتخاباتی ندارد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها