رژیم های مرتجع عرب پشت پرده تشکیل داعش

رژیم های مرتجع عرب پشت پرده تشکیل داعش
يکشنبه 24 اسفند 1393 - 15:55

العالم - اندیشمند معروف فرانسوی، سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را مسؤول به وجود آمدن پدیده تروریسم و گرایش جوانان به تروریسم و داعش دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "جیل کیپل" اندیشمند فرانسوی و رئیس طرح مطالعات خاورمیانه در مرکز مطالعات سیاسی در پاریس، سردمداران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را مسؤول رشد پدیده تروریسم و افراط گرایی در میان جوانان مسلمان دانست و گفت که آنها گروه تروریستی داعش را به وجود آوردند.

کیپل طی سخنانی در کنفرانسی که به همت انجمن دانش آموختگان دانشگاه هاروارد در رباط برگزار شد؛ اظهار کرد: ما طوری از گروه تروریستی داعش صحبت می کنیم که انگار عناصر آن از دنیای خیال بیرون آمده اند در حالی که همین کشورهای حاشیه خلیج فارس آنها را برای مقابله با عالم تشیع مخصوصا ایران تربیت کرده اند.

این اندیشمند فرانسوی گفت که چهره اسلام در سایه رشد تروریسم تیره شده است و همین امر مستلزم تلاش برای یافتن راهی به منظور تعامل با عالم واقع است.

وی تأکید کرد بهانه های عناصر داعش و استناد آنها به آیات قران برای توجیه جنایات خود با اندیشه ها وآرای اسلامی در تضاد است و نشان می دهد که جنایت های داعش هیچ ارتباطی به اسلام ندارد.

کیبل افزود چنانچه سازمانهای تروریستی را از بالا تا پایین تحلیل و موشکافی کنیم درمی یابیم که این سازمانها همواره به دنبال افراد ضعیف و سست عنصرهستند تا بتوانند با تاثیر گذاری راحت، در مرحله اول آنها را شست و شوی مغزی داده و سپس آماده انجام عملیاتهای تروریستی کنند.

وی گفت: رشد فناوری طی سالهای اخیر در جهان و سهولت دسترسی به اطلاعات از طریق رسانه های جدید باعث شده است تفکرات تروریستی با سرعت بیشتری شیوع پیدا کند.

کیبل با اشاره به تشدید منازعات مسلحانه در میان تعدادی از کشورهای عربی به خصوص در سوریه، لیبی، یمن و عراق و در سایه خطراتی که سازمان تروریستی داعش برای امنیت کشورهای منطقه ایجاد کرده است پیش بینی کرده است که لیبی کانون توجه و مقصد بسیاری از جوانان افراطی خواهد شد.

کیبل در پاسخ به سئوالی درباره راههای نابودی سازمانهای تروریستی، این موضوع را به توسعه مرتبط دانست و گفت: کاری که در زمان حاضر می توان کرد تخصیص سرمایه برای توسعه منطقه است طوری که باعث تغییر مفاهیم در اذهان شود.

این اندیشمند فرانسوی با اشاره به انقلابهای عربی و پیامدهای آنها گفت: سه سال پیش همه نسبت به حوادث جاری در جهان عرب و بهار عربی امیدوار بودند؛ اما اتفاقاتی در سطح منطقه افتاد که موجی از تناقضات را به دنبال داشت.

وی گفت اندشمندان جهان عرب هیچ دیدگاهی درباره تعامل با حوادث جاری نداشتند در حالی غرب هم حاضر به هیچ گونه اظهار نظری دربراه این حوادث نبود.

سخنران دیگر این کنفرانس عبدالله النعیم، اندیشمند سودانی و استاد دانشگاه امریکایی ایموری، طی سخنانی گفت: نابودی تروریسم مستلزم ایجاد و طرح روش جدیدی برای آشنا کردن مردم مخصوصا کودکان با اصول دینی از طریق برنامه های آموزشی درباره تعالیم صحیح اسلامی است و این امر می طلبد که تفکر جهادی دین را از ذهن کودکان بزداییم.

نعیم گفت: در طول تاریخ اسلام افراط گرایی دینی وجود داشته است. ما باید صریح و بی پرده بگوییم افراط گرایی در فرهنگ ما فقط زمانی به وجود آمد که ما مورد حمله غرب قرار گرفتیم. نباید واقعیات تاریخ را نادیده گرفت. بلکه باید با حقیقت رو به رو شد.

وی گروهک داعش را سازمان فاشیستی خواند و گفت ما فعالیتهای تروریستی را با خود از دل جهنم بیرون کشیده ایم و این رفتارها هیچ ارتباطی با انسانیت ندارند. 

پربیننده ترین خبرها