"خانم سخنگو به جای سرمه کشیدن، کور کرد"!

چهارشنبه 27 اسفند 1393 - 18:35

تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به تلاش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای توجیه سخنان جان کری در خصوص لزوم مذاکره با بشار اسد نوشت: خانم سخنگو به جای سرمه کشیدن، چشم را کور کرد.

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه "رأی الیوم" در یادداشتی نوشت : هیاهویی که در پی سخنان وزیر خارجه آمریکا در مورد مذاکره با بشار اسد در سوریه به وجود آمده ، تعجب آور است، هرچند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از آن سعی کرد به نوعی این سخنان را تکذیب کند، اما کار او مصداق واقعی ضرب المثل "کور کردن به جای سرمه کشیدن" بود، چرا که سخنگوی جان کری مدعی شد منظور او، مذاکره با شخص اسد نبوده، بلکه مقصود مذاکره با نمایندگان وی بوده است.

عطوان در ادامه با به تمسخر گرفتن بیانیه وزارت خارجه آمریکا نوشت: ناگفته پیداست که آمریکا باید با نمایندگان بشار اسد باید مذاکره کند، مگر آن ها در کنفرانس ژنو 2 با شخص بشار اسد مذاکره کردند، یا با ولید المعلم وزیر خارجه و دیگر نمایندگان اسد؟! این سخنان نشان می دهد آمریکا در سیاست هایش دچار سردرگمی شده است و البته اولویت های خود را تغییر داده است و به این نتیجه رسیده است که مذاکره با بشار اسد به عنوان رییس جمهوری قانونی سوریه و عامل اصلی مقابله با داعش و گروه های تندرو دیگر مانند جبهه النصره و احرار الشام، تنها راه حل برای برون رفت از بحران کنونی سوریه است زیرا آمریکا نتوانسته  برای مقابله با تندرو ها در سوریه شوراهای بیداری تشکیل دهد و نیز نتوانسته ترکیه را نیز قانع کند که برای مبارزه با این گروه ها در سوریه دخالت زمینی کند.

عطوان می افزاید: واکنش خشمگینانه اروپایی ها به ویژه انگلیسی ها و فرانسوی ها به سخنان اخیر جان کری در خصوص مذاکره با بشار اسد، ناشی از مخالفت این کشورها با مذاکره کردن با رییس جمهوری سوریه نیست، بلکه این به این دلیل است که آمریکا آن ها را غافلگیر کرد و از پیش در این خصوص با آن ها هماهنگی انجام نداده بود؛ این امر باعث شد این ها در تنگنای شدیدی در رویارویی با معارضان سوری و کشورهای عربی مخالف دولت سوریه قرار گیرند، کشورهایی که از مخالفان سوری حمایت مالی و سیاسی به عمل آورده اند .

تحلیلگر مشهور جان عرب ادامه داد: مذاکرات سری میان نمایندگان آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی با همتایان سوری خود و هماهنگی با هم در مبارزه با تروریسم در جریان است و در این میان معارضان سوری و عرب های حامی آن ها آخرین کسانی هستند که از این مسئله اطلاع می یابند .

عطوان نوشت: آمریکا اولویت خود را در سوریه تغییر داده و اکنون همانند گذشته خواستار سرنگونی نظام حاکم بر این کشور نیست بلکه اولویت آمریکا در این روزها نابود کردن داعش شده است، آمریکا و همچنین کشورهای اروپایی معارضان سوری را رها کرده اند، کنفرانس ژنو کجا رفت ؟ گروه موسوم به دوستان سوریه کجاست؟ به رسمیت شناخته شدن گروه مخالفان سوری موسوم به ائتلاف ملی به عنوان نماینده رسمی مردم سوریه و همچنین بحث دولت انتقالی و کرسی سوریه در اتحادیه عرب و سازمان ملل به کجا رسید؟

سردبیر رأی الیوم در پایان نوشت: آمریکا پیش از این نیز از متحدان خود در ویتنام، افغانستان و دیگر مناطق دنیا دست شسته است و به وعده های خود به مردم فلسطین نیز عمل نکرده است ، آمریکایی ها امروز چیزی می گویند و فردا آن را زیر پا می گذارند، کسانی که به آمریکا دل خوش کرده اند باید بدانند که نباید به وعده های واشنگتن امید ببندند و همه تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا قرار دهند. روی سخن ما با همسایه‌های عرب است، اگر گوش شنوا داشته باشند.

پربیننده ترین خبرها