سهم ناچیز کشورهای اسلامی در اختراعات جهانی

سهم ناچیز کشورهای اسلامی در اختراعات جهانی
پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 - 14:55

سازمان همکاری اسلامی آماری را از میزان تحقیقات علمی و گواهی های ثبت اختراع در کشورهای اسلامی ارائه کرد.

سازمان همکاری اسلامی که مقر آن در شهر جده عربستان است، درگزارشی اعلام کرد، کشورهای اسلامی به طور میانگین کمتر از نیم درصد (0.46 درصد) از تولید ناخالص ملی خود را به تحقیقات علمی اختصاص می دهند و سهم آنها از مجموع گواهی های ثبت اختراع در جهان، تنها 34 هزار و 933 درخواست گواهی ثبت اختراع است.

دراین گزارش آمده است که میانگین مشارکت جهانی کشورهای اسلامی در تولید علم به 1.6 درصد رسیده است که شامل 109 هزار مقاله علمی، 108 هزار و 821 نشر می شود.

این در حالی است که اغلب این موارد به کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و مالزی مربوط می شود و بدین ترتیب بسیاری از کشورهای اسلامی در این عرصه، سهمی نزدیک به صفر دارند.

به نوشته پایگاه خبری "هسپرس"، بر اساس این گزارش، شمار افراد فعال در زمینه تحقیق و توسعه در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، در ازای هر یک میلیون 615 نفر است، این درحالیست که میانگین جهانی آن در ازای هر یک میلیون نفر، 1604 نفر است.

کمیته دائم همکاری علمی و فن آوری وابسته به سازمان همکاری اسلامی " کومستيك"، 57 کشور عضو این سازمان را به تشویق تحقیقات در زمینه های علمی و فن آوری نوین از طریق ایجاد زیرساخت های مداوم در دانشگاه ها و موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی دعوت کرد.

این سازمان به کشورهایی که سالانه کمتر از سه دهم درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف زیرساخت های علمی و تحقیقاتی می کنند، خواست که مبالغ بیشتری را دراین زمینه صرف کنند.

" محمد حركات " رئيس مرکز بین المللی مطالعات راهبردی و تعقل فراگیر گفت که آمار ارائه شده دراین گزارش، نشان می دهد که کشورهای عربی و اسلامی نگرش عمیق نسبت به آینده ندارند.

وی افزود میانگین دقایقی که در کشورهای عربی به مطالعه کتاب اختصاص داده می شود، به طور میانگین در سال شش دقیقه است، این درحالیست که شهروندان غربی حدود دویست ساعت در سال را به مطالعه اختصاص می دهند.

حرکات افزود بر اساس آمارهای ارائه شده درباره تحقیقات علمی در کشورهای اسلامی بسیاری از علمای عرب در کشورهای عربی ، کشورهای خود را ترک کرده و به کشورهای غربی رفته اند، زیرا در کشورهای غربی اهمیت خاصی برای تحقیق و مطالعه قائل هستند، برعکس کشورهای عربی که با وجود مخترعان و مبتکران زیاد دراین کشورها، اهمیتی برای آنان قائل نیستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها