کشورهای مختلف در باره توافق لوزان چه گفتند؟

کشورهای مختلف در باره توافق لوزان چه گفتند؟
جمعه 14 فروردين 1394 - 13:51

العالم -بیانیه مطبوعاتی آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سطح جهانی با واکنش های مختلفی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم در حالی که باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا توافق را تاریخی توصیف کرده و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل آن را گامی در راستای صلح در خاورمیانه به شمار آورده است، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس، این بیانیه و توافق آینده مبتنی بر آن را تهدیدی برای بقای رژیم صهیونیستی دانسته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، باراک اوباما، رئیس جمهوری دمکرات امریکا، اولین رهبر یک کشور بود که تنها دقایقی پس از بیانیه مطبوعاتی آقای ظریف و خانم موگرینی در لوزان در این باره اظهار نظر کرد و گفت: من اطمینان دارم که اگر این توافق درباره چارچوب ها به یک توافق فراگیر و نهایی منجر شود ، کشور ما، همپیمانان و جهان از امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

اوباما، همچنین ادعا کرد که [تأسیسات هسته ای] ایران بیش از کلیه کشورهای جهان تحت بازرسی خواهد بود، در صورتی که ایران اقدام به فریبکاری نماید جهان از آن اطلاع خواهد یافت و در صورت مواجه شدن با هر امر مشکوکی اقدام به عملیات بازرسی خواهیم کرد.

در این میان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در سخنانی اظهار داشت: این توافق به دور باطلی که به نفع هیچ کدام از طرف ها نبود، پایان داد.

آقای ظریف افزود: گفتگوهای لوزان نشان داد که مذاکره حقیقی می تواند مشکلات را حل و افق های جدیدی را بگشاید.

اما بنیامین نتنیاهو، نخست وزیر افراطی رژیم صهیونیستی که از این توافق ساختاری بسیار ناراضی است خطاب به اوباما اظهار داشت: این توافق، در صورت اجرا، بقای اسرائیل را تهدید خواهد کرد.

مارک رگیف، سخنگوی نتانیاهو به نقل از وی در پایگاه اجتماعی تویتر نوشت: این توافق، مانع دستیابی ایران به بمب [هسته ای] نخواهد شد، بلکه حتی زمینه را برای این کار فراهم کرد. همچنین خطرات گسترش دامنه سلاح های هسته ای و وقوع جنگ های وحشتناک را افزایش خواهد داد.

در این میان دولت فرانسه با بیانیه مطبوعاتی لوزان با احتیاط برخورد کرده است. به طوری که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه این کشور، آن را یک توافق موقت و شامل پیشرفت های مثبت دانسته است. اما بر این باور است که بی تردید همچنان باید برای اجرای آن تلاش کرد.

اما انگلیس، دیگر عضو اروپایی گروه 1+5، بیانیه لوزان را فراتر از پیش بینی ها دانست.

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه این کشور در سخنانی در این باره اظهار داشت: توافق مذکور، فراتر از آن چیزی است که یک سال و نیم پیش خیلی ها، تصور می کردند.

وی افزود: ما چارچوب کلی برای توافق در اختیار داریم. اما هنوز مسائل اصلی باقی مانده است که باید بر روی آنها کار شود.

وزارت امور خارجه روسیه، همسایه شمالی ایران با دفاع از حقوق هسته ای کشورمان، طی بیانیه ای تأکید کرده است که این توافق نامه مبتنی بر اصولی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در زمینه حق ایران در زمینه داشتن بدون قید و شرط برنامه هسته ای صلح آمیز، بر آن تأکید کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: بی تردید، توافق درباره موضوع هسته ای ایران، بر وضعیت کلی امنیت در خاورمیانه تأثیر مثبت خواهد داشت. زیرا ایران قادر خواهد بود به طور فعال تری در زمینه حل شماری از مشکلات و نزاع های منطقه، مشارکت نماید.

از سوی دیگر، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز درباره بیانیه شامگاه پنجشنبه لوزان گفت: جهان هرگز تا این اندازه به توافقی که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای، منع کند نزدیک نبوده است!   

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد: بی تردید، توافق درباره برنامه هسته ای ایران، بر وضعیت کلی امنیت در خاورمیانه تأثیر مثبتی خواهد داشت و ایران قادر خواهد بود به طور فعال تری در زمینه حل شماری از بحران ها و نزاع های منطقه مشارکت نماید.

پربیننده ترین خبرها