توافق هسته‌‌ای چه کسانی را بیشتر نگران کرد ؟!

توافق هسته‌‌ای  چه کسانی را بیشتر نگران کرد ؟!
شنبه 15 فروردين 1394 - 10:57

یک روزنامه عربی تأکید کرد، عربستان و رژیم صهیونیستی بیش از دیگران از توافق هسته‌ای ایران و 1+5ناخشنود و نگران هستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه اینترنتی "رأی الیوم" در سرمقاله خود نوشت:

پس از 10 سال مذاکره سرانجام توافقی اولیه بین گروه 1 + 5 و ایران حاصل شد که ایران طبق این توافق فعالیت های هسته ای خود را در قبال لغو تحریم های اقتصادی تا حد زیادی کاهش خواهد داد و بدین ترتیب 13  سال رویاروئی ایران و غرب پایان خواهد یافت و مرحله جدید روابط دوجانبه آغاز خواهد شد.
توافقنامه نهایی در ژوئن 2015 امضا خواهد شد ولی برای ایران و غرب الزام آور نخواهد بود؛ و امکان لغو آن وجود دارد. این توافقنامه برنامه هسته ای ایران را متوقف نخواهد کرد بلکه کُند و پایبند به قید و شروطی می کند، و تأسیسات هسته ای این کشور تحت کنترل خواهد بود و اگر توافقنامه به هر شکلی اجرا نشود، امکان اعمال مجدد تحریم ها بر ایران یا حتی توسل به زور امکان پذیر خواهد بود.  
نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا در نامه ای " گستاخانه "، تهدید کردند که اگر بار دیگر قدرت را به دست بگیرند ، توافق ایران و گروه 1 + 5 را لغو خواهند کرد . 
در این بین، اسرائیل و عربستان بیش از دیگران از توافق ایران و گروه 1 + 5 ناخشنود و نگران هستند و علت مشترک ناخشنودی و ناخرسندی آنها اینست که معتقدند لغو تحریم ها باعث آزادی عمل بیشتر ایران و حمایت مالی و تسلیحاتی از دولت ها یا گروههای متحدش در سوریه ، عراق ، لبنان ، یمن و بحرین می شود؛ زیرا با فرض نفوذ زیاد ایران در این پنج کشور با وجود تحریم های شدید ، لغو تحریم ها باعث نفوذ بیشتر در کشورهای مذکور خواهد شد . 
باید اذعان کرد که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران توانایی خود را ثابت کرد و اکثر خواسته های این کشور را خصوصاً لغو تحریم ها و به رسمیت شناختن حق استفاده از برنامه هسته ای صلح آمیز به کرسی نشاند در حالی که آمریکا از همان روز اول با این دو خواسته مخالفت می کرد .

تیم مذاکره کننده ایران ثابت کرد که از قدرت بالایی در بررسی دقیق ترین جزئیات و ایستادگی در برابر تهدیدهای نظامی تا آخرین دقایق مذاکره برخوردار است .
"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل بزرگترین بازنده توافق هسته ای ایران و گروه 1 + 5 است؛ زیرا در طول 6 سال گذشته به استراتژی بمباران تأسیسات هسته ای ایران فکر می کرد و تلاش می کرد که غرب و به ویژه آمریکا را با خود همراه کند و با یک سنگ دو گنجشک را بزند یعنی هم تأسیسات هسته ای ایران را بمباران کند، و هم حزب الله لبنان را از بین ببرد.
نتانیاهو به تنهایی نمی تواند تأسیسات هسته ای ایران را بمباران کند زیرا ایران با قدرتهای بزرگ توافق هسته ای امضا کرده است و حمله اش به ایران اگر غیرممکن نباشد، دشوار خواهد بود زیرا چگونه می تواند تأسیسات هسته ای کشوری را بمباران کند که توافقی " تاریخی " با قدرت های بزرگ امضا کرده است و این توافق مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ایش را به رسمیت شناخته ا ست. 
عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز بازنده توافق هسته ای ایران و گروه 1 + 5 هستند زیرا معتقدند که متحد بزرگشان آمریکا آنها را فریب داد و با ایران زد و بند کرد و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را در میدان تقابل با ایران رها کرد. 
مساله تلاش عربستان برای خرید بمب های اتمی از پاکستان و دیگر کشورها تهدید و ارعابی بیش نیست زیرا ایران سلاح اتمی در اختیار ندارد .
منطقه خاورمیانه وارد مرحله جدیدی شده است و می توان گفت که " دوران ایران " شروع شده است.

 

پربیننده ترین خبرها