پشت پرده سفر سرکردۀ "جیش الاسلام" به ترکیه

پشت پرده سفر سرکردۀ
دوشنبه 31 فروردين 1394 - 13:25

نظر به تاثیر سفر "زهران علوش" سرکردۀ گروه تروریستی موسوم به "جیش الاسلام" در سال 2013، به ریاض که به درگیری دیگر گروه های تروریستی در سوریه با داعش منجر شد، اکنون سؤال این است که وی اکنون با سفر به ترکیه، به دنبال اعلام جنگ علیه کیست ؟

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "السفیر" روز دوشنبه در مطلبی نوشت: بی شک، سفر علوش به ترکیه، بدون در نظر گرفته تحولات منطقه ای و بومی فاقد اهمیت است؛ زیرا این نخستین بار نیست که علوش به ترکیه می رود.
اما با توجه به شرایط حساسی که در سوریه شکل گرفته است، این سفر می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

علوش در حالی به ترکیه سفر می کند که سه هفته از آغاز تجاوز عربستان به یمن گذشته است. در این میان، بسیاری از گروه های مسلح در سوریه، امتداد یافتنِ این تجاوز را که به "توفان اراده" موسوم شده است خواستارند؛ تا زمینه براندازی نظام سوریه فراهم شود. آن ها بر این باورند که نزدیکی ِ رویکردهای عربستان و ترکیه، می تواند زمینه ساز ِ شکل گیریِ احتمال توسعۀ این عملیات به سوریه باشد.

سفر علوش به ترکیه همچنین، همزمان با فشارهای گسترده ای صورت می گیرد که بر جبهه النصره صورت می گیرد تا ارتباطش را با القاعده قطع کند. آخرین نمودهای این فشارها را می توان صدور "بیانیه های جمعی" از سوی گروه های مسلح در جنوب سوریه دانست که مخالفت خود را با همکاری با جبهه النصره اعلام کرده و از اندیشه های تکفیری النصره بیزاری جستند.

این سفر همچنین، با تحولات زیادی همزمان شد که از شمال تا جنوب سوریه را فراگرفته است. از یک سو، جیش الاسلام روابط خود را با جبهه النصره گسترش داده است و از سوی دیگر، روابط جبهه النصره با گروه احرار الشام بیشتر شده است، به ویژه در اردوگاه یرموک که داعش به آن حمله کرده، یا در غوطه شرقی که کار به خلع سلاح گردان های وابسته به احرار الشام و مصادره سلاح های سنگین، متوسط و سبک آن ها و کشتار و بازداشت شماری از آنان منجر شد.  علتِ همه این اتفاقات، تلاش زهران علوش برای تسلط کامل بر غوطه و بی رقیب ماندن در این منطقه است.

از سوی دیگر، این سفر با انحلال پسمانده های "جبهه شامیه" پس از سه ماه از تشکیل این گروه مسلح همزمان شد. در همین زمان، تلاش های گسترده ای از سوی طرف های داخلی و خارجی در جریان است که هدف از آن، تبلیغِ شورای هدایت گروه های مسلح است که در اکتبر گذشته تشکیل شده بود. این شورا، با توافقِ 100 گروهکِ مسلحِ وابسته به ارتش آزاد، بایکدیگر شکل گرفت. از میان این گروهک ها می توان به جیش الاسلام و بسیاری از گروهک های وابسته به جبهه شامیه از جمله جیش المجاهدین و نورالدین الزنکی اشاره کرد. این شورا، از زمان تاسیس، در زمینه میدانی، فاقد هرگونه فعالیت بود تا این که جبهه النصره و هم پیمانانش، در ماه مارس گذشته بر شهر ادلب چیره شدند و در همین فرصت بود که برخی، متوجه وجود این تشکل شدند به همین سبب فعالان مخالف، این شورا را نماینده خود معرفی کردند؛ درحالیکه همه می دانیم محمد علوش، سرکردۀ جیش الاسلام، عهده دار ریاست دفتر سیاسی این شورا است.

بر اساس تصاویر منتشر شده، زهران علوش در استانبول با دو مبلغ به نام های شیخ اسامه الرفاعی و شیخ کریم راجح دیدار کرد. این دیدار، روز جمعه، در حاشیه همایشی صورت گرفت که "انجمن خطیبان شام" آن را برگزار کرد.

نکته مهم این جا است که هر دو مبلغ مذکور، به مخالفت با جبهه النصره و وابستگی این گروه به القاعده معروف هستند؛ و پیوستن به جبهه النصره یا جنگ تحت پرچم این گروه را نادرست می دانند.

بی شک این سفر، نشان از تلاش علوش برای بازگشت به ستادهایی دارد که پیش از تشکیل جبهه اسلامی در سال گذشته، از آن ها کناره گرفت. اکنون در حالی که برخی مدعی میانه رو بودنِ گروه موسوم به ارتش آزاد هستند؛ علوش به این می اندیشد که خود را در نقش مسؤول اصلی ارتش آزاد ببیند. شاید این بازگشتِ احتمالی، طرح خالد الخوجه رئیس ائتلاف را تفسیر کند.


26

پربیننده ترین خبرها