عربستان در یمن شکست خورد

عربستان در یمن شکست خورد
چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394 - 10:47

سرانجام پس از 27 روز حملات مستمر هوایی به مناطق مختلف یمن و تخریب زیرساختها و کشتار شهروندان، عربستان از توقف عملیات "توفان قاطعیت خبر داد، بدون آنکه به هیچکدام از اهداف اعلام شده قبلی دست یابد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر روز چهارشنبه در مطلبی تأکید کرد:
تنها دستاوردهای عملیات "توفان قاطعیت" قربانی شدن هزاران شهروند، آوارگی ده‌ها هزار نفر و ویرانی زیرساختها است.
اعلام توقف عملیات توفان قاطعیت پس از 27 روز از آغاز آن، به معنای آن است که عربستان در این عملیات به بن بست رسید، به ویژه آنکه اهداف اعلام شده این عملیات مبنی بر بازگرداندن "عبدربه منصور هادی" به قدرت و تسلیم شدن "انصارالله" محقق نشد. این امر همچنین بیانگر آن است که جنگ به صورت رسمی پایان نیافته است و برنامه‌ای سیاسی به صورت مخفیانه طرح ریزی شده است و احتمالا این برنامه در یکی از کشورها اعلام خواهد شد.
ائتلاف عربستان با وجود اعلام توقف عملیات، تأکید کرد که هر زمان که مناسب بداند، برای مقابله با تحرکات و فعالیتهای انصارالله دوباره وارد صحنه خواهد شد.
چند ساعت قبل از اعلام توقف جنگ، ایران از طریق "حسین امیرعبداللهیان" معاون وزیر خارجه اعلام کرد "خوش بین هستیم که در ساعات آینده در پیرو مجموع تلاش هایی که شده است شاهد توقف حملات نظامی به یمن باشیم ."
ایران اولین کشوری بود که موضوع توقف حملات به یمن را مطرح کرد، و همچنین اولین کشوری است که از این موضوع استقبال کرد.
آمار سازمان بهداشت جهانی حاکی است که 944 نفر در این حملات کشته و 3500 نفر مجروح شده‌اند.
"عبدالملک العجری" عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله تأکید کرد، پایان عملیات با تحقق پیشرفتهایی به سوی توافق سیاسی همزمان شده است.
العجری خاطرنشان کرد که انصارالله پیش بینی می کرد که پس از امضای توافق سیاسی، توافقی درباره توقف حملات صورت بگیرد، و این توافق تقریبا آماده است.
"احمد عسیری" سخنگوی ائتلاف عربستان در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که عملیاتی تحت عنوان "امید" آغاز شده است که ترکیبی از فعالیتهای " سیاسی، دیپلماتیک و نظامی" است. البته محاصره دریایی یمن همچنان ادامه خواهد داشت.
"ناصر جوده" وزیر خارجه اردن نیز در همین راستا اعلام کرد که قرار است 27 آوریل جلسه‌ای در شورای امنیت برای بررسی اوضاع یمن و اجرای بندهای مصوبه اخیر برگزار شود.
اما مسأله مبهم در ماجرای اعلام توقف عملیات توفان قاطعیت علیه یمن، این است که چند ساعت قبل از آن پادشاه عربستان به نیروهای گارد ملی برای شرکت در این عملیات فراخوان داد؛ بدون آنکه مأموریت و وظیفه این نیروها در عملیات مشخص باشد.

پربیننده ترین خبرها