"کره شمالی 20 بمب اتمی دارد"

پنج‌شنبه 3 ارديبهشت 1394 - 11:44

کارشناسان هسته‌ای چین اعلام کردند که کره شمالی احتمالا به 20 کلاهک هسته‌ای دست یافته است و قابلیت کافی برای تولید اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای دو برابر کردن زرادخانه اتمی خود را تا سال آینده خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: کارشناسان هسته‌ای چین برآورد می کنند که قابلیت های اتمی پیونگ یانگ بسیار فراتر از پیش بینی های مطرح شده از سوی آمریکا بوده است. موسسات آمریکایی پیش از این برآورد کرده بودند که کره شمالی در شرایط کنونی 10 تا 16 بمب اتمی در اختیار دارد.

بر اساس اعلام کارشناسان چینی، کره شمالی هم اکنون به 20 کلاهک اتمی دسترسی پیدا کرده و توانایی کافی برای دو برابر کردن زرادخانه سلاح های اتمی خود را در سال آینده خواهد داشت.

کارشناسان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا پیش از این 3 سناریوی مختلف را در خصوص توانایی های هسته‌ای کره شمالی مطرح کرده بودند و بر اساس سناریوهای مختلف پیش بینی کرده بودند که کره شمالی می تواند تا 5 سال آینده به 20 یا 50 یا 100 سلاح اتمی دست یابد.

کره شمالی در آوریل 2003 میلادی از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خارج شد و اقدام به توسعه ذخایر هسته‌ای خود نموده است. پیونگ یانگ در سال 2005 میلادی خود را یک قدرت هسته‌ای اعلام کرد.
در سال 2006 پیونگ یانگ نخستین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و در سال های 2009 و 2013 میلادی نیز دو بار دیگر اقدام به انجام آزمایش هسته‌ای کرده است.

برآورد چین درباره تولیدات هسته‌ای پیونگ یانگ، از پیش بینی های قبلی آمریکا که تعداد سلاح های کره شمالی را 10 تا 16 بمب تخمین زده بود، بیشتر است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها