فعال حقوقی عربستانی:

ولیعهد جدید، بزرگ ترین سرکوبگر در عربستان

ولیعهد جدید، بزرگ ترین سرکوبگر در عربستان
پنج‌شنبه 10 ارديبهشت 1394 - 13:12

یک فعال حقوقی عربستانی، ولیعهد جدید کشورش را از مهمترین عاملان و مسئولان نقض حقوق بشر در عربستان دانست و درباره قدرت گرفتن بیشتر او ابراز نگرانی کرد.

علی الدبیسی رییس سازمان اروپایی ـ عربستانی حقوق بشر، روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم خاطرنشان کرد: اختلافات در داخل خاندان حاکم عربستان موضوعی ریشه ای و قدیمی است و شاخه های فراوانی دارد اما چیزی که طی چند سال اخیر تغییر کرده این است که صدای اعتراض این خاندان به شکلی مستقیم و واضح تر از گذشته به گوش می رسد.

وی افزود: این اختلافات باعث صف آرایی ها و شکل گیری شاخه ها و جناح های مختلف با انگیزه های متعددی می شود که بعضی از آنها، به نسب و ریشه های خانوادگی مربوط است. اما مساله مهم و خطرناک و نقطه منفی، حکم انتصاب ولیعهد جدید این است که یک حکم شخصی و گروهی است و به مبنای حقوقی و قانونی خاصی متکی نیست بلکه نشات گرفته از مجموعه ای از افراد است که زمام حکومت را در دست دارند.

الدبیسی خاطرنشان کرد: این مجموعه روابط و منافعی دارند که بر اساس آن، اقدام به عزل و نصب می کنند و همین موضوع، دلیل اصلی تغییرات بَعد از روی کار آمدن پادشاه جدید و یا بروز اختلافات است. البته این روش در عصر حاضر بسیار نادر و رو به انقراض است.

رییس سازمان اروپایی ـ عربستانی حقوق بشر تاکید کرد: ملاحظات زیادی در ارتقای محمد بن نایف که اکنون شخص دوم حکومت است، وجود داشته است و معیارهای واقعی برای این انتخاب در کار نبوده است. او هم از نظر تخصص و هم از نظر وابستگی و محبوبیت داخلی، دچار ضعف بود و نه پیشنیه تاریخی و نه تخصص، نمی تواند جایگاه وی را توجیه کند.

وی بن نایف را مهم ترین مسئول نقض حقوق بشر در عربستان اعلام و خاطرنشان کرد: کلید همه اقدامات سرکوب گرانه، محدود کردن آزادی ها، زندان و شکنجه معترضان در دست اوست و ارتقای او تا این درجه از پلکان قدرت امری خطرناک است.

الدبیسی گفت: حوادث سالهای اخیر، از وقوع تغییرات سریع به دنبال درگیری های وسیع بین اعضای خاندان حاکم سعودی خبر می داد؛ هرچند که هیچ تضمینی برای باقی ماندن بن نایف در منصب جدید نیست زیرا عده ای دیگر - به دلیل آن که در جریات تغییرات اخیر به حاشیه رانده شده اند- در حال توطئه چینی هستند.

وی تاکید کرد: سرکوب گری آل سعود در عربستان اشکال مختلفی دارد و درصد زیادی از موارد نقض حقوق بشر در رسانه ها و حتی به سازمان های حقوقی منعکس نمی شود و این امر به دلیل ایجاد ترس و ارعاب از سوی حاکمان به منظور جلوگیری از افشای این سری مسایل است.

این فعال حقوقی وجود توهم دشمن انگاری شدید در میان خاندان حاکم آل سعود را دلیل ایجاد خفقان در کشور دانست و گفت: آنها در میان گروه های داخلی و خارجی، اهالی مناطق مختلف و اصحاب مذاهب و افکار گوناگون برای خود دشمنانی تراشیده اند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان عربستانی در سال های متوالی به اجبار متقاعد شده اند که این روش از حکومت و اداره کشور، بهترین و مستند به آموزه های دینی است و جایگزینی ندارد و در صورت از هم پاشیدن این ساختار، آسیب های جبران ناپذیری به کشور وارد خواهد آمد.

یاد آور می شود که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، برادرزاده‌اش، محمد بن نایف ۵۵ ساله را به عنوان ولیعهد و جایگزین امیر مقرن بن عبدالعزیز، برادر ناتنی خود کرده است.

پربیننده ترین خبرها