"مقامات اروپا با دست پر از عربستان برمی‌گردند"

جمعه 11 ارديبهشت 1394 - 13:41

معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه برخی از رهبران اروپا با جیب های خالی وارد عربستان شده و به واسطه قراردادهای مختلف با چمدان‌های مملو از پول برمی گردند، تاکید کرد: سوریه همچنان مقاوم است و توانایی رویارویی با تروریست ها را دارد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری شبکه العالم، فیصل مقداد به تلویزیون سوریه گفت: ملت سوریه می خواهد این جنگ هرچه زودتر پایان یابد، اما دشمنی دشمنان به ویژه کینه توزی سران سیاسی ترکیه که همه امکانات خود را به کار گرفته‌اند و افراد مسلح تروریست را به سوریه گسیل داشته اند، پیروزی را به تأخیر انداخته است.

پایگاه اینترنتی "سوریا الان" به نقل از مقداد نوشت: ما در امور ملت ترکیه دخالت نمی کنیم و همواره تأکید داریم که مردم ترکیه یک ملت دوست و برادر برای ملت سوریه هستند، به همین علت در هرگونه تغییر در ترکیه به ملت این کشور اعتماد کرده‌ایم و می دانیم که رهبران کنونی آنکارا را به عنوان جنایتکاران جنگی و حامیان تروریسم بازخواست خواهد کرد.

مقداد گفت: روابط با هم پیمانان به ویژه ایران و روسیه، راهبردی است و این روابط راهبردی در تحولات، تأثیرگذار باقی خواهد ماند و این هم پیمانان اجازه نخواهند داد که به غیر از پیروزی چیز دیگری نصیب سوریه شود و در مقابله با تروریسم در کنار سوریه خواهند بود.

معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: دولت سوریه تلاش می کند مقاصد و اقدامات کشورهای حامی تروریسم را بر ملا کند.

وی افزود: قطعنامه‌های شورای امنیت مربوط به اوضاع در سوریه که دربرگیرنده محکومیت مستقیم شبکه‌های تروریستی است نشان می دهد تلاشهای دیپلماتیک دمشق در مقابله با این حمله موفقیت آمیز بوده و سوریه موفق شده است عربستان و ترکیه را رسوا و اهداف این دو کشور را بر ملا کند.


معاون وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: برای تأثیرگذاری بر وضعیت ترکیه در داخل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تلاشهای زیادی کردیم و بسیاری از رهبران اکنون به ترکیه می آیند تا بگویند دیگر کافی است و هر آنچه شما انجام دادید بر کشورهای ما و ملتهای ما تأثیر داشته و تروریسم در سراسر جهان انتشار یافته است. وی بر لزوم گرفتن تصمیمات مستقیم علیه ترکیه و عربستان تأکید کرد.

مقداد گفت: اما چه کسی علیه دولتی در ناتو در برابر رشوه‌ای که عربستان به سران اروپا می دهد تصمیم گیری خواهد کرد؟ سران اروپا با جیبهای خالی به عربستان می روند و به واسطه قراردادها با چمدانهای پر و پولهای هنگفت باز می گردند. همه اینها موجب شده ما در ابعاد سیاسی و نظامی مسئولیت بزرگی داشته باشیم. ما در مقابله با این چالشها موفقیتهای بیشتری به دست آورده ایم.

این مقام سوری تصریح کرد: قطعنامه‌هایی که در سازمان ملل از حمایت بالا برخوردار بود اکنون حمایت از آنها به علت افشای حقیقت برای جهانیان کاهش یافته است و مطرح کنندگان این قطعنامه ها دیگر نمی توانند تصمیماتشان را تحمیل کنند. برای جهانیان روشن شده است که آنچه علیه سوریه رخ می دهد تروریسم است و به سایر مناطق جهان منتقل خواهد شد.

مقداد تغییرات در داخل خاندان آل سعود نشانگر تشدید کشمکش و اختلافات عمیق در داخل این خاندان دانست.

معاون وزیر خارجه سوریه افزود: تغییراتی که هر یک از پادشاهان سابق سعودی از آن پرهیز می کردند غیر قابل برگشت شده و تغییرات را بر عربستان تحمیل کرده است و اندک انسجام باقیمانده داخل این خاندان از بین خواهد رفت. ما در آینده تأثیرات این تغییرات را شاهد خواهیم بود.

مقداد در خصوص رایزنی‌های مربوط به کنفرانس ژنو سه گفت: سوریه درباره ژنو سه صحبت نکرده است اما آنچه رخ خواهد داد رایزنی ‌دو جانبه خواهد بود و دولت سوریه از طریق نمایندگان خود دیدگاهش را درباره چگونگی اجرای بیانیه ژنو اعلام خواهد کرد و ما درباره مرحله‌ای از رایزنی ها صحبت می کنیم تا از دیدگاه تأثیرگذار بر بحران سوریه آگاه شویم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها