واکنش مرجعیت عراق به مصوبه کنگره آمریکا

واکنش مرجعیت عراق به مصوبه کنگره آمریکا
جمعه 11 ارديبهشت 1394 - 20:27

نماینده آیت الله سیستانی، ضمن مردود دانستن طرح کنگرۀ آمریکا درباره عراق، نیروهای سیاسی را به موضع گیری در برابر آن فراخواند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، آیت الله شیخ "عبدالمهدی الکربلایی" نمایندۀ آیت الله سیستانی در کربلا در نماز جمعه امروز که در حرم امام حسین (علیه السلام) برگزار شد، اظهار داشت: بارها تاکید شده است که کمک های خارجی به عراقی ها در مبارزه با تروریسم و تلاش برای رهایی از چنگ سازمان تروریستی داعش به هیچ وجه نباید با تعرض به حاکمیت عراق و وحدت ملت و اراضی این کشور همراه باشد.
وی تاکید کرد: تصمیم اخیری که در کنگره آمریکا تصویب شده است و اجازه کمک به برخی از مناطق از طریقی غیر از دولت منتخب را می دهد، غیرقابل قبول است.
آیت الله شیخ عبدالمهدی الکربلایی در ادامه گفت: نیروهای سیاسی باید موضعی روشن در برابر این شیوه برخورد با ملت عراق اتخاذ کنند. از سوی دیگر، ضروری است برای دستیابی به وحدت رویه در زمینه آزادسازی مناطق اشغالی، تمام تلاش لازم به کار گرفته شود.

کمیسیون نیروهای مسلحِ کنگره آمریکا، سرانجام طرح سناتور مک تورنبری درباره مشروط کردنِ تخصیص 715 میلیون دلار کمک نظامی به عراق از بودجه سال 2016 را تصویب کرد.
به نوشته کمیسیون نیروهای مسلح کنگره آمریکا، در این مصوبه تاکید شده است که این مبلغ باید در اختیار نیروهای درگیرِ جنگ با داعش قرار گیرد و 25 درصد از آن باید مستقیما در اختیار نیروهای پیشمرگه و نیروهای سنی قرار گیرد.
بر پایۀ این مصوبه، 75 درصد از بقیه کمک های نظامی به عراق نیز، فقط در صورتی در اختیار وزارت دفاع و وزارت کشور قرار می گیرد که ثابت کنند دولت عراق به فرایند آشتی ملی پایبند است و اگر در این فرایند شکست بخورند، 60 درصد از مبلغِ باقی مانده به نیروهای کرد و سنی اختصاص می یابد.

26

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها