پاسخ پارلمان عراق به طرح تجزیه‌طلبانه کنگره آمریکا

پاسخ پارلمان عراق به طرح تجزیه‌طلبانه کنگره آمریکا
شنبه 12 ارديبهشت 1394 - 22:54

العالم ـ مجلس نمایندگان عراق امروز شنبه درباره پیش نویس فراکسیون ائتلاف ملی برای پاسخ به طرح اخیر کنگره آمریکا در ارتباط با عراق رای گیری کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، یک منبع پارلمانی در گفتگو با السومریه نیوز تصریح کرد: "پیش نویس ائتلاف ملی عراق شامل اعلام مخالفت با طرح کنگره آمریکا درخصوص تعامل با برخی گروههای عراقی جدا از دولت فدرال است. پیش نویس ائتلاف ملی عراق این امر را دخالتی آشکار در امور داخلی کشور عراق و نقض قوانین و پیمان های بین المللی و نیز عدم پایبندی آمریکا به توافقنامه چارچوب راهبردی درخصوص تضمین وحدت عراق و استقلال آن دانسته است".

این منبع افزود: "بنا به آنچه که در این پیش نویس آمده است، ریاست پارلمان عراق باید کنگره آمریکا را درخصوص مخالفت خود با هرگونه تعاملی که مخل حاکمیت و استقلال عراق است و نوعی دخالت در امور داخلی عراق به شمار می آید، خطاب قرار دهد. همچنین دولت عراق مسئولیت تهیه سلاح و تجهیزات لازم برای مقابله با داعش و آزادسازی تمام مناطق را به عهده می گیرد. دولت عراق همچنین تمام نیروهای که علیه داعش مبارزه می کنند، با یکدیگر متحد کرده و برای آنها سلاح و تجهیزات فراهم کند".

مجلس نمایندگان عراق پس از ناکامی در رای گیری درباره پیش نویس سابق، امروز شنبه پیش نویسی برای پاسخ به طرح اخیر کنگره آمریکا با امضای 170 نماینده ارائه داد که تصویب شد. این درحالی است که اتحادیه نیروهای سنی و ائتلاف کردها جلسه امروز را به نشانه اعتراض نسبت به ساختار این پیش نویس ترک کرد.

پارلمان عراق در30 آوریل 2015، چهارکمیته پارلمانی را به تهیه پیش نویسی برای پاسخ به طرح کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا مکلف کرد. 

گفتنی است کمیته نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان آمریکا پیش نویس طرحی را در ارتباط با عراق که یکی از اعضایش به نام مک تورنبری پیشنهاد داد، تصویب کرد؛ بر اساس این طرح در مقابل تخصیص کمکهای نظامی امریکا به عراق به ارزش 715 میلیون دلار از بودجه وزارت دفاع آمریکا برای سال 2016، شروطی تعیین شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها