در نشست شورای همکاری درباره ایران چه گذشت؟

در نشست شورای همکاری درباره ایران چه گذشت؟
چهارشنبه 16 ارديبهشت 1394 - 12:21

العالم - وزیر امور خارجه قطر گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از ایجاد روابط عادی با ایران بر اساس حسن همجواری و احترام به حاکمیت کشورها استقبال می کنند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "خالد العطیه " در کنفرانس مطبوعاتی که پس از نشست مشورتی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض با حضور فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه برگزار شد، گفت: سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در پانزدهمین نشست مشورتی خود درباره اقداماتی که از یک سو تضمین کننده مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای ایران باشد و از سوی دیگر، حق کشورهای منطقه در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را بر اساس استاندارها و معیارهای آژانس انرژی هسته ای تضمین کند، بحث و گفت وگو کردند.

العطیه همچنین از تاکید سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت دستیابی به توافق نهایی فراگیر بین ایران و گروه 5+1 سخن گفت.

وی هدف از برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج فارس را بررسی بحران سوریه دانست که با کشتار غیر نظامیان توسط سلاح های ممنوعه و گازهای سمی در حال افزایش است.

العطیه گفت: "سران این کشورها از جامعه بین الملل خواستند تا با اقدامات لازم برای پایان دادن به بحران سوریه تلاش کنند. آنها همچنین بر یافتن راهکاری سیاسی در این زمینه تاکید کرده و از برگزاری کنفرانسی بین المللی در ریاض برای مخالفان سوری جهت ارائه طرحی برای مدیریت دوره انتقالی استقبال کردند".

وی افزود: این نشست همچنین شاهد بحث و گفت وگو درباره بحران عراق، جلوگیری از هرگونه مداخله خارجی برای تجزیه عراق، حمایت از آشتی ملی، تاکید بر مبارزه با تروریسم و افزایش همکاری بین المللی دراین خصوص برای ریشه کن کردن آن بود.

وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد: نشست کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و آمریکا در تاریخ 14 ماه مه آینده، پرونده هسته ای ایران، بحران سوریه و مساله فلسطین را بررسی  خواهد کرد.

گفتنی است ریاض پایتخت عربستان سعودی روز سه شنبه  شاهد برگزاری نشست مشورتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بود که پیش از نشست کمپ دیوید با حضور کشورهای حوزه خلیج فارس و آمریکا 13 و 14 مه جاری با مشارکت سران کشورهای حوزه خلیج فارس و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا برگزار خواهد شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها