وقتی فرانسه به شورای همکاری اطمینان می دهد!

وقتی فرانسه به شورای همکاری اطمینان می دهد!
چهارشنبه 16 ارديبهشت 1394 - 14:32

العالم - روزنامه لبنانی "السفیر" با انتشار گزارشی درباره نشست مشورتی اعضای شورای همکاری خلیج فارس ، نوشت: اعضای این شورا منتظر اطمینان بخشی های نشست قریب الوقوع در کمپ دیوید با حضور اوباما نماندند و اطمینان های کافی را از رئیس جمهوری فرانسه گرفتند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری العالم، این روزنامه افزود : به نظر می رسد کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس اطمینان های کافی را از "فرانسوا اولاند" نخستین مهمان افتخاری نشست مشورتی این شورا که در ریاض برگزار شد، گرفته باشند زیرا اولاند در این نشست که یک هفته قبل از کمپ دیوید برگزار شد، بر "همکاری راهبردی" با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد.

این روزنامه با اشاره به اطمینان دهی زودهنگام فرانسه به کشورهای حوزه خلیج فارس می نویسد: اولاند قبل از برگزاری نشست مشورتی ریاض بیانیه ای مشترک از دیدار با پادشاه سعودی با این مضمون منتشر کرد که فرانسه برای آرامش خاطر همسایگان ایران تلاش می کند. این درحالی است که منابع فرانسوی چند روز پیش به خبرگزاری فرانسه گفته بودند که در سفر رئیس جمهوری فرانسه به ریاض بیانیه مشترک سعودی- فرانسوی به مثابه "نقشه راه" سیاسی، اقتصادی، راهبردی و نظامی در سایه پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران و غرب، امضا خواهد شد.

نشست مشورتی سران شورای همکاری خلیج فارس و رئیس جمهوری فرانسه با صدور بیانیه ای مشترک که در برگیرنده مواضع این کشورها در قبال بحران های منطقه از جمله مساله یمن، سوریه، مصر، عراق، لبنان و لیبی است، پایان یافت.

همچنین خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر در این بیانیه موضع قطر را منعکس کرد و خواهان روابط حسن همجواری با ایران و تضمین حق دستیابی همه کشورهای منطقه به انرژی هسته ای شد.

خاطرنشان می شود که اولاند در نشست ریاض بر حمایت کشورش از تجاوزگری سعودی علیه یمن برای تحقق آنچه آن را "بازگرداندن ثبات به این کشور می نامند"، تاکید کرد.

از سوی دیگر، منابع آگاه تاکید کردند: فرانسه اطلاعات نظامی برگفته از تصاویر ماهواره ای را که از یمن گرفته شده است، در اختیار ائتلاف سعودی علیه یمن قرار داده است.

سران کشورهای شرکت کننده در نشست مشورتی ریاض در بیانیه پایانی خود به تکرار اظهارات مقام های  آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران پرداختند و از ایران خواستند تا "تدابیر شجاعانه و ضروری برای مطمئن کردن جامعه بین الملل به مسالمت آمیز بودن برنامه اتمی این کشور اتخاذ و بر تمایل خود برای برقراری روابط مبتنی بر اعتماد با کشورهای منطقه" تاکید کند.

العطیه گفت: در نشست شورای همکاری خلیج فارس مساله هسته ای ایران نیز بررسی شد و شرکت کنندگان در این نشست اهمیت دست یابی به توافق نهایی فراگیر که مسالمت آمیز بودن برنامه اتمی ایران و حق همه کشورهای منطقه در استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی را تضمین کند، تاکید کردند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین تمایل خود را برای برقراری روابط حسنه با ایران بر اساس اصول و اساس حسن همجواری و احترام به حاکمیت متقابل اعلام کردند.

بحران سوریه نیز از جمله مسائلی بود که در نشست ریاض بررسی شد و پادشاه سعودی بر ضرورت بازگشت به مصوبه های کنفرانس "ژنو 1" تاکید کرد و خالد العطیه نیز از "کنفرانس قریب الوقوع مخالفان سوری در ریاض برای ترسیم طرح اداره مرحله انتقالی" سخن به میان آورد.

پادشاه عربستان در این نشست از طرحی موازی برای بحران یمن سخن به میان آورد که مورد تایید اولاند نیز قرار گرفت. 

پربیننده ترین خبرها