پیام رزمایش ناوگان دریایی روسیه و چین به آمریکا

پیام رزمایش ناوگان دریایی روسیه و چین به آمریکا
سه شنبه 22 ارديبهشت 1394 - 14:12

العالم - برای نخستین بار مانور مشترک ناوهای جنگی روسی و چینی در دریای مدیترانه آغاز شد ؛ درحالی که روسها تاکید می کنند این مانور علیه هیچ کشوری نیست.

"به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، اشپیگل آنلاین" در گزارشی که روز دوشنبه (۱۱ مه / ۲۱ اردیبهشت) درباره مانور مشترک کشتی‌های نیروی دریایی روسیه و چین منتشر کرده، نوشت: روس‌ها تاکید می‌کنند "این مانور علیه هیچ کشور سومی نیست". اما به عقیده نویسندگان گزارش، آنچه هم اکنون بر روی آب‌های دریای مدیترانه اتفاق می‌افتد را می‌توان نمایش قدرت چین و روسیه در برابر آمریکا دانست.

از روز دوشنبه در مجموع ۱۰ کشتی جنگی دو کشور چین و روسیه رزمایش دریایی مشترکی را در دریای مدیترانه آغاز کرده‌اند که قرار است ۱۰ روز طول بکشد. وزارت دفاع چین اعلام کرده که تمرین تیراندازی نیز در جریان این مانور انجام خواهد گرفت.

"اشپیگل آنلاین" خاطرنشان کرد، روسیه و چین رقیبی مشترک دارند و می‌خواهند "مشارکت استراتژیک" خود را تعمیق بخشند. آن‌ها درصددند از نفوذ آمریکا بکاهند.

آمریکا تا کنون قدرت دریایی بی‌رقیب در دریای مدیترانه بوده است. در ناپل حدود ۴۰ کشتی و ۱۷۵ هواپیمای ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا مستقر است.

مانور مشترک روسیه و چین حاوی این پیام برای آمریکاست که در آینده رقیبانی در دریای مدیترانه خواهد داشت. قرار است که روسیه و چین در آینده مانور دریایی مشترکی نیز در اقیانوس آرام برگزار کنند.

مدیترانه مرکز توجه روسیه

"در این گزارش آمده است: ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به منظور تحقق طرح خود برای تبدیل روسیه به قدرتی جهانی می‌خواهد در دریای مدیترانه قدرت‌نمایی کند. پوتین اعلام کرده که ناوگان نیروی دریایی روسیه باید به طور مداوم در این دریا حضور داشته باشد. این راهی به نسبت ارزان برای گسترش نفوذ در جنوب اروپای و خاورمیانه است.

مدت‌هاست که روسیه با قبرس در حال مذاکره است تا بتواند از بنادر و پایگاه‌های نظامی آن استفاده کند. روسیه همچنین امکانات مصر را می‌سنجد و  از بندر طرطوس سوریه، به عنوان تنها پایگاهی که خارج از منطقه نفوذ سنتی خود دارد، استفاده می‌کند.

چین نیز در حال افزایش حضور خود در دریاهای جهان است. ناوگان دوازدهم نیروی دریایی چین در خلیج عدن از کشتی‌های تجاری در برابر حمله دزدان دریایی حفاظت می‌کند. در سال ۲۰۱۱ نیروی دریایی چین ۲۵۰ شهروند چینی را از لیبی نجات داد. همچنین چین با کمک کشتی‌های خود کارمندان سفارت چین در یمن را از این کشور خارج کرد.

چین شریک مناسب روسیه

در حال حاضر روسیه چین را شریک مناسب خود می‌داند. شی جین پینگ، رییس جمهور و دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، مهم‌ترین میهمان خارجی رژه بزرگ ارتش روسیه در مسکو به مناسبت هفتادمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رفت. رهبران اروپا و آمریکا به دلیل اختلاف با روسیه بر سر موضوع اوکراین، در این مراسم حضور نیافتند.

روسیه و چین در زمینه تسلیحاتی نیز به هم نزدیک‌تر شده‌اند. چین نخستین کشوری بود که موشک‌های "اس۴۰۰"، مدرن‌ترین سیستم دفاع هوایی روسیه را خریداری کرد. دیمیتری روگوزین، معاون نخست وزیر روسیه، گفته است که چین و روسیه "دیگر نه تنها همسایه بلکه کشورهای متحد هستند".

روگوزین اعلام کرده که روسیه و چین هلی کوپتر نظامی تولید خواهند کرد و نیز در فکر پایگاهی مشترک در کره ماه هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها