مخالفت انصار الله با حضور هادی در گفت وگو

مخالفت انصار الله با حضور هادی در گفت وگو
شنبه 2 خرداد 1394 - 09:58

جنبش انصار الله مخالفت خود را با مشارکت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری در هرگونه گفت وگوی یمنی درباره سرنوشت این کشور اعلام کرد.

"محمد البخیتی" عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن، در گفت وگو با شبکه العالم، اظهار داشت: عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و کابینه مستعفی او به نخست وزیری خالد بحاح، می تواند یکی از موضوعات هرگونه گفت وگوی یمنی – یمنی در ژنو باشد، اما خودشان نمی توانند طرف گفت وگو باشند.

وی با بیان این که میانجی بین المللی، به منظور زمینه سازی موفقیت گفت وگوی ژنو، سعی می کند با سفر به ریاض و تهران و دیگر کشورها، خود را بی طرف نشان دهد، افزود: ما از رویکرد سازمان ملل در دعوت به ادامه آتش بس حمایت می کنیم زیرا نمی توان پذیرفت که در خارج از یمن تحت نظارت سازمان ملل گفت وگوی یمنی در جریان باشد، ولی در مقابل تجاوز به یمن توسط چند کشور عضو سازمان ملل همچنان ادامه داشته باشد و همزمان برخی از این کشورها مدعی تلاش برای دستیابی به راه حلی سیاسی باشند. درست نیست که گروه های سیاسی به خارج از یمن بروند و در مکانی امن به مذاکره بپردازند در حالی که تجاوز و محاصره مردم یمن ادامه دارد.

البخیتی خاطر نشان کرد: درست است که هیچ یک از طرف ها حق تعیین پیش شرط برای گفت وگو را ندارد، اما برای نتیجه بخش بودن گفت وگو، باید اصولی وجود داشته باشد. به عنوان مثال گفت وگو باید صرفا یمنی – یمنی باشد، زیرا اگر طرف های خارجی در آن دخالت کنند، گفت وگو محکوم به شکست خواهد بود.

وی افزود: گفت وگو، میان طرف ها و گروه های سیاسی است، نه میان افراد. از آن گذشته گفت وگو به همان شیوه ای که قبلا وجود داشت و با همان سازوکارها ادامه خواهد یافت. به این ترتیب، هادی و کابینه سابق بحاح، می تواند یکی از موضوعات گفت وگو باشد، اما این اشخاص طرف گفت وگو نیستند.

عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله تاکید کرد: موضوع هادی می تواند یکی از بندهای گفت وگو باشد زیرا برخی از گروه های سیاسی، قائل به ضرورت بازگشت او به قدرت هستند، در مقابل برخی دیگر از گروه های سیاسی مخالف این مساله هستند، بنابراین می توان درباره او گفت وگو کرد، اما به هیچ وجه نمی توان او را به عنوان یکی از طرف های گفت وگو پذیرفت.

وی درباره کنفرانس اخیر ریاض نیز گفت: این کنفرانس، غیرقابل توجیه بود. شرکت کنندگان در کنفرانس فقط از یک طرف بودند؛ این در حالی است که معنی گفت وگو، حضور طرف های درگیر برای دستیابی به راه حل است. در واقع این کنفرانس، تنها برای حفظ آبروی عربستان سعودی برگزار شد که پیش از این برای برگزاری کنفرانسی در ریاض فراخوان داده بود و بر اساس آن اعلام جنگ کرد.

محمد البخیتی همچنین گفت: حضور برخی از مسؤولان سازمان ملل و ستودنِ آن، جنبه ای تشریفاتی دارد وگرنه این کنفرانس، هیچ دستاورد تازه ای نداشت.

26
 

پربیننده ترین خبرها