لاوروف: شکست داعش بدون کمک سوریه ممکن نیست

لاوروف: شکست داعش بدون کمک سوریه ممکن نیست
شنبه 9 خرداد 1394 - 16:17

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا نمی‌تواند بدون کمک گرفتن از دولت سوریه، تروریست‌های داعش را شکست دهد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیه 24 با بیان اینکه حملات هوایی به تنهایی منجر به نابودی گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه نمی شود، خواستار یکپارچه کردن تلاش ها و مشارکت دولت سوریه در این زمینه شد.

لاوروف تصریح کرد که ائتلاف وجود دارد و حملات هوایی خود را علیه داعش انجام می دهد. هر کسی می تواند این مساله را تایید کند که این غیر ممکن خواهد بود که بتوان داعش را تنها با حملات هوایی شکست داد، در هر صورت به نیروهای زمینی نیز نیاز خواهد بود. من نمی دانم شکست داعش بدون کمک گرفتن از دولت سوریه چگونه ممکن خواهد بود.

به نوشته روسیا الیوم، وزیر خارجه روسیه افزود: شکست دادن داعش نیاز به یک راهبرد جامع دارد. نخستین مساله ای که با جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره آن صحبت کردیم و آن مساله برای مبارزه موثرتر با تهدید تروریستی لازم است، داشتن این دیدگاه مشترک است که داعش تنها تهدیدی برای عراق و سوریه نیست بلکه کل منطقه را تهدید می کند.

لاوروف ادامه داد: ما باید از گروه های تروریستی دیگر که با داعش بیعت کرده و خود را بخشی از دولت اسلامی معرفی کرده اند، درس عبرت بگیریم. بر این اساس روسیه ایده تحلیل جامع از تهدیدات تروریستی را با نظارت شورای امنیت سازمان ملل به منظور اتخاذ موضع یکپارچه توسط جامعه جهانی علیه تروریسم مطرح کرده است.

به گفته وزیر امور خارجه روسیه هدف این پیشنهاد ممانعت از تکرار حادثه لیبی است. کشورهای غربی در نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت و به منظور تغییر رژیم در لیبی اقدام به مسلح کردن مخالفین نمودند که در نهایت این امر منجر به بحران لیبی و به وجود آمدن مسائل بزرگ در مالی و دیگر کشورهای منطقه شد.

لاوروف یادآور شد: از این رو باید در گام نخست استراتژی یکپارچه برای مبارزه با تروریسم و بر اساس تحلیل های شفاف با نظارت شورای امنیت اتخاذ کرد، اما گام دوم صدور قطعنامه هایی است که اقدام مورد نظر برای مقابله با تروریسم را قانونی می کند.

به گفته لاوروف این اقدام استراتژیک باید بر سه نکته مبتنی باشد: حمایت بین المللی قوی از کشورهایی که گروه های تروریستی در آن فعالیت می کنند، مشارکت دیگر کشورهای خواهان مشارکت در تلاش ها برای مبارزه با تروریسم، تلاش ها باید مبتنی بر اجازه صادر شده از شورای امنیت باشد و این کشورها باید عملیات خود را با دولت قانونی کشورهای مقصد، هماهنگ کنند و سوم حمایت بین المللی از کشورهایی که به هر طریقی با تروریسم مواجه هستند.

وزیر امور خارجه روسیه در مورد بند سوم گفت: در حال حاضر مسکو ارائه چنین کمک هایی را شروع کرده و به دنبال تقویت ارتش های عراق، سوریه و مصر و نیروهای مسلح دیگر کشورها در منطقه و کشورهایی است که با تروریسم مواجه هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها