آمریکا از فروش S300 به ایران جلوگیری کند

آمریکا از فروش S300 به ایران جلوگیری کند
دوشنبه 18 خرداد 1394 - 10:18

پس از اعلام دولت روسیه مبنی بر تحویل سامانه دفاع موشکی S300 به ایران که از نظر قانونی کاملا مشروع است، غربی‌ها به طبل نگرانی از تحویل این سامانه به ایران پرداختند. باید پرسید علت این هیاهو و این حجم از نگرانی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از مشرق_ نشریه هیل The Hill در پی اعلام تحویل سامانه دفاع موشکی S300 به ایران از سوی روسیه در گزارشی به قلم پاتریک مگاهان و بهنام طالب لو به مسئله تحویل این سامانه دفاعی به ایران و پیامدهای آن پرداخت.

در این گزارش آمده است : جمهوری اسلامی ایران پیوسته در تنگه هرمز و خلیج فارس شیطنت‌ها و مزاحمت‌هایی داشته است.
اکنون، با خرید سامانه دفاعی S300 (سطح به هوا) این مزاحمت را علاوه بر منطقه دریایی در منطقه هوایی هم خواهد داشت.

 

S-300VM

 

علیرغم گفته لاوروف – وزیر خارجه روسی- مبنی بر صرفا دفاعی بودن این سامانه ، تهران از ظرفیت‌های آن استفاده خواهد کرد.
لذا، آمریکا باید برای جلوگیری از تغییر موازنه قدرت در خلیج فارس، از فروش این سامانه به ایران جلوگیری نماید.

این گزارش می افزاید: تا به امروز، ایران این سامانه که توافق تحویل آن در سال 2007 صورت گرفت را به دست نیاورده است.
در سال 2010 نیز شورای امنیت سازمان ملل طبق قطعنامه 1929 مانع از تحویل اس 300 به ایران شد. با آنکه "قانون ثبت سلاح‌های متعارف سازمان ملل" اجازه تحویل این سامانه از سوی روسیه به ایران را می‌دهد، اما این کشور - تحت فشار اسراییل و غرب- تحویل آن را به تعویق انداخته است.

 

TOR-M1


پس از اینکه خبر از توافق هسته‌ای گسترده به گوش رسید، روسیه تحریم خودخواسته در رابطه با اس 300 را از ایران برداشت و اعلام آمادگی جهت تحویل کرد. گزارش‌های اخیر حاکی از تقویت کردن ایران با سری موشک‌های جدید و تمدید تاریخ تحویل است.

اما باید اشاره کرد که S300 مدل‌های مختلف دارد. S-300PMU1 همان مدلی است که در سال 2007 توافق بر سر تحویل آن شکل گرفت که تقریبا 2 دهه پیش با برد بالای 90 مایل جهت مورد هدف قرار دادن هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته و توسعه داده شد. در سال 2013 بود که روسیه مدل S-300VM را جهت جلوگیری از شکایت ایران مبنی بر تاخیر در تحویل، به این کشور پیشنهاد داد.
این پیشنهاد جایگزین اما دارای قدرت بسیار بیشتری بود. VM توانایی این را دارد که تا شعاع 25 مایلی مانع از نفوذ موشک‌های بالستیک شود و تا شعاع 12 مایلی هواپیماها را مورد شلیک قرار دهد. سامانه‌های S300 علاوه بر مجهز بودن به موشک، قادر هستند که تا 200 هدف را در شعاع 150 مایلی مورد هدف قرار دهند.

 

پربیننده ترین خبرها