سیلی خوردن اردوغان از مخالفان در انتخابات ترکیه

سیلی خوردن اردوغان از مخالفان در انتخابات ترکیه
دوشنبه 18 خرداد 1394 - 14:46

مردم ترکیه با آرای خود در انتخابات پارلمانی، حزب عدالت و توسعه را از رسیدن به رؤیاهای خود ناکام گذاشتند و چند سیلی سنگین به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه زدند.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه "السفیر" لبنان، اولین سیلی انتخابات پارلمانی ترکیه به رجب طیب اردوغان، کاهش تعداد کرسی های پارلمانی حزب عدالت توسعه به زیر اکثریت مطلق بود، این امر بدان معنا است که این حزب به تنهایی قدرت تشکیل دولت حزبی را ندارد و این مساله سیناریوهای آتی را درخصوص تشکیل دولت ائتلافی یا برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام مطرح می کند.

دومین سیلی و ضربه به اردوغان، بر باد رفتن رویاهای او درباره تبدیل نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری، به دلیل دست نیافتن حزب او به اکثریت مطلق در انتخابات است.

سومین ضربه ای که اردوغان متحمل شد، این است که رویه حزب عدالت و توسعه به ریاست اردوغان از 15 سال قبل تا کنون، باعث شده که حرکت رو به رشد این حزب را به روندی نزولی تبدیل کند؛ طبق آمارها از موفقیت 49.8 درصد در آخرین انتخابات پارلمانی در سال 2011 به زیر 41 درصد در انتخابات فعلی رسیده است.

اما دردناک ترین ضربه ای که انتخابات ترکیه به اردوغان وارد کرد، نتیجه غافلگیر کننده ای بود که کردهای ترکیه به نمایندگی سیاسی "حزب دموکراتیک خلق ها" در این انتخابات به دست آوردند.
"صلاح الدین دیمرتاش" رئیس حزب دموکراتیک خلق ترکیه پس از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، به خود جرات تصمیم گیری برای شرکت در انتخابات فعلی را داد و تصمیم به شرکت در انتخابات پارلمانی در قالب یک فهرست حزبی یعنی بدون هیچ نامزد مستقل گرفت؛ و آرایی فراتر از حد متعادل کسب کرد.

پربیننده ترین خبرها