بروز اختلاف بن سلمان و بن نایف در دیدار با اوباما

بروز اختلاف  بن سلمان و بن نایف در دیدار با اوباما
دوشنبه 18 خرداد 1394 - 22:38

افشاگر سعودی از بروز اختلافات بین ولیعهد عربستان و جانشین وی در جریان دیدار با رئیس جمهور آمریکا در موضوع مبارزه با تروریسم خبر داد.


به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری تسنیم ، "مجتهد" فعال و افشاگر نزدیک به دستگاه‌ حاکمیت عربستان سعودی جزئیات جدیدی از نشست محمد بن نایف ولیعهد عربستان و جانشین وی محمد بن سلمان با باراک اوباما رئیس ‌جمهور آمریکا در نشست کمپ دیوید را منتشر کرد که حاکی از اختلافات موجود بین نفر دوم و سوم هرم قدرت در عربستان سعودی است.

به گزارش  پایگاه خبری العهد، مجتهد در صفحه توئیتر خود با عنوان " غافلگیری های ژنرال کوچک در نشست کمپ دیوید " نوشت : محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی بعد از تلاش ‌های متعدد برای همگام کردن محمد بن نایف همتای سعودی با سیاست های خود و شکست در این تلاش‌ها بنا به تصریح ویکی لیکس، سعی کرد از طریق راضی ‌کردن محمد بن سلمان، بن نایف را دور بزند.
وی ادامه داد:  اقدامات بن ‌سلمان در نشست با باراک اوباما رئیس ‌جمهور آمریکا اعتقاد بن زاید به "ژنرال کوچک" را افزایش داده و توجه همه را به توافق موجود بین بن زاید و بن سلمان جلب کرد.
براساس این گزارش قرار بود ، محمد بن سلمان در کنار محمد بن نایف رئیس هیئت سعودی در دیدار سران با باراک اوباما حضور نداشته باشد، اما برخلاف پروتکل موجود اصرار به مشارکت در این دیدار داشت و به علت نفوذ خود با استفاده از قدرت پدرش موفق شد این موضوع را به صورت رسمی از آمریکا درخواست کند و آمریکا نیز مجبور به پذیرش این درخواست شد و محمد بن ‌سلمان در این نشست حضور پیدا کرد.
مجتهد می ‌افزاید : در نشست توافق شده بود که وقت جلسه با صحبت در مورد توافق هسته‌ ای ایران گرفته نشود و به جای آن به صورت ویژه بر موضوع سوریه و عراق و یمن تکیه شود. اوباما در سخنان خود در این نشست نگرانی خویش از پیشروی گروه‌ های تکفیری در سوریه و جایگزینی داعش بعد از سقوط احتمالی دولت بشار اسد رئیس‌ جمهور سوریه را اعلام و تصریح کرد که سقوط دولت سوریه به معنی تسلط این گروه است. وی همچنین نسبت به ارائه تسلیحات از سوی ترکیه ، عربستان و قطر به برخی گروه‌های مورد اعتماد آمریکا هشدار داد و گفت که هیچ تضمینی برای عدم دسترسی گروه‌های تروریستی به این سلاح ‌ها وجود ندارد.
خلاصه اظهارات اوباما این بود که در شرایط کنونی باید تمام انواع حمایت‌ ها از تمامی گروه‌های مداخله جو در سوریه متوقف شود.
این موضعی بود که محمد بن نایف و قطری ‌ها از آن استقبال نمی ‌کردند، اما ژنرال کوچک همه را غافلگیر کرد و ناگهان بین صحبت‌ها پرید و گفت: من با قدرت اظهارات آقای رئیس ‌جمهور را تأیید می‌ کنم. بشار اسد تا زمانی که خطری برای ما به شمار نمی ‌رود، اهمیتی ندارد بلکه خطرات گسترده تروریست‌ها برای ما مهم است.
مجتهد می ‌نویسد: بن سلمان در میان تعجب همگان به سخنان خود ادامه داد،‌ اما بیش از همه محمد بن زاید از این اظهارات استقبال کرد، چرا که اولاً با او هم عقیده بود و ثانیاً این موضع ‌گیری را وسیله‌ ای برای نزدیک شدن به وی می ‌دانست، او از آن زمان تاکنون تلاش‌ها برای تقویت مناسبات خود با بن ‌سلمان را افزایش داده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها