حزب عدالت و توسعه خود را ناجی ترکیه می داند

حزب عدالت و توسعه خود را ناجی ترکیه می داند
جمعه 22 خرداد 1394 - 17:12

العالم - نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که این کشور بدون حزب عدالت و توسعه نابود خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، سومریه نیوز امروز جمعه به نقل از احمد داود اوغلو گزارش کرد: حزب عدالت و توسعه تنها حزبی است که می تواند راه حل های واقعی را ارائه بدهد و ترکیه بدون حزب عدالت و توسعه مانند عراق و لبنان نابود خواهد شد.

وی افزود : حزب عدالت و توسعه برای تشکیل دولت رایزنی ها را آغاز خواهد کرد و اگر احزاب دیگر مانع تراشی کنند و توافقی حاصل نشود ، به ناچار باید انتخابات زودهنگام برگزار کرد.

رئیس جمهوری ترکیه نیز در اولین اظهارات خود پس از ناکامی حزبش در دست یابی به اکثریت مطلق پارلمان گفت: همگان باید منافع شخصی را کنار بگذارند و هر چه زودتر دولت ائتلافی را براساس قانون تشکیل دهند .

رجب طیب اردوغان دیروز پنجشنبه در آنکارا پایتخت ترکیه گفت : نتایج انتخابات به این معنی نیست که ترکیه بدون دولت باقی خواهد ماند و احزاب باید راه حل را بر بحران ترجیح بدهند و مقدم بدارند.

رئیس جمهوری ترکیه بیان کرد: ما نمی توانیم ترکیه را بدون دولت رها کنیم و کسانی که برای جلوگیری از تشکیل دولت تلاش می کنند ، با عواقب کار خود مواجه خواهند شد و درخواست من از همه احزاب این است که به آرامی و با احساس مسئولیت برای تشکیل دولت تلاش کنند تا ترکیه این مرحله را با کمترین آسیب و ضرر پشت سر بگذارد.  

اردوغان گفت : نتایج انتخابات خواست خدا بود و همگان باید به رأی ملت احترام بگذارند و احزاب باید وضعیت سیاسی کشور را به خوبی درک کنند.

رئیس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که حزبش برای نجات کشور از این وضعیت دشوار تلاش می کند.

حزب عدالت و توسعه اعلام  کرد که در صورت شکست رایزنی های تشکیل دولت ائتلافی همه گزینه ها را خصوصاً گزینه انتخابات زودهنگام روی میز خواهد گذاشت.

در انتخابات پارلمانی یکشنبه گذشته ترکیه ، حزب حاکم عدالت و توسعه نتوانست اکثریت آراء را برای تشکیل کابینه به دست آورد و از این رو مجبور است برای تشکیل دولت با دیگر احزاب راه یافته به پارلمان ائتلاف ، یا انتخابات زود هنگام پارلمانی برگزار کند.

براساس شمارش 100 درصد آرای رای دهندگان در این انتخابات حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) به رهبری احمد داوود اوغلو، نخست وزیر کنونی این کشور با کسب بیش از 18 میلیون و 848 هزار رای، نزدیک به 40.86 درصد آرا را از آن خود کرد.

کرسی های حزب عدالت و توسعه از 327 کرسی در انتخابات پارلمانی پیشین ترکیه در سال 2011 میلادی به 258 کرسی کاهش یافت و در نتیجه اکثریت پارلمانی را از دست داد و برای تشکیل دولت جدید به 18 کرسی دیگر نیاز داشته و باید دست به ائتلاف بزند.

در سوی مقابل، کردها با پیشرفتی چشمگیر به جای 35 کرسی در پارلمان پیشین ترکیه، 80 کرسی پارلمان جدید را در اختیار خواهند داشت و حزب دموکراتیک خلق ها با گذر از حد نصاب 10 درصد، به نخستین حزب کرد تبدیل شد که به پارلمان این کشور راه می یابد.

پربیننده ترین خبرها