میراث باستانی یمن، زیر بمباران سعودی + فیلم

شنبه 23 خرداد 1394 - 15:22

جنگنده های سعودی، صنعای قدیم را که در فهرست میراث باستانی سازمان یونسکو ثبت شده است، بمباران کردند.

خبرنگار شبکه العالم از یمن گزارش داد، سازمان یونسکو، ویران کردن بخش هایی از صنعای قدیم را که از آثار تاریخی یمن به شمار می رود، محکوم و اعلام کرد که از مشاهده تصاویر ویرانی یکی از قدیمی ترین گوهرهای تمدن اسلامی، به شدت شوکه شده است.

بر پایه این گزارش، جنگنده های سعودی، نه تنها به میراث باستانی بودن صنعای قدیم، توجهی نکردند، بلکه اهمیتی به این مساله نیز ندادند که این منطقه، پرجمعیت است و شمار زیادی از مردم یمن و غیرنظامیان در آن زندگی می کنند. این در حالی است که اساسا این منطقه، به هیچ پایگاه نظامی نزدیک نیست.

در پی ویران شدن خانه های مردم، امدادگران به سرعت برای نجاتِ زیر آوارماندگان شتافتند، اما حتی این تلاش ها نیز نتوانست از شمار زیادی قربانیان این حمله که اکثر آن ها از زنان و کودکان بودند، بکاهد.

یکی از امدادگران به خبرنگار شبکه العالم گفت: آل سعود، قاتلانی جنایتکارند که به زنان و کودکان ما ظلم کردند و آن ها را کشتند، کودکانی که هیچ گناهی نداشتند و زنانی که به خدا ایمان داشتند و مسلمان بودند.

یکی از زنان یمنی هم به خبرنگار شبکه العالم تأکید کرد: از خدا می خواهم که زمین دهان باز کند و سعودی ها را در کام خود فرو ببرد. آن ها به ما ظلم کردند و ما را کشتند و مردم را از خانه هایشان آواره کردند.

مشاهدۀ ویرانه های آثار تاریخی صنعای قدیم، خشم مردم یمن را برانگیخت و موضع گیری شدید جریان ها و احزاب ضد این تجاوزات سعودی را سبب شد.

سازمان تربیت، علوم و فرهنگ وابسته به سازمان ملل (یونسکو) این تجاوز را محکوم کرد و صنعای قدیم را یکی از قدیمی ترین گوهرهای تمدن اسلامی برشمرد.

یکی از شهروندان یمنی در این خصوص به خبرنگار شبکه العالم گفت: آن ها تمدن، بشر و میراث فرهنگی یمن را نابود کردند، اما ما به آن ها می گوییم که علیرغم همه این ویرانگری ها و کشتار، همچنان ایستاده ایم.

یکی دیگر از شهروندان یمنی به خبرنگار شبکه العالم اظهار داشت: آن ها، شبانه مردم بی گناه را می کشند و خانه ها را بر سرشان آوار می کنند و این، خوی آل سعود است.

به باور برخی ناظران، حمله به صنعای قدیم، نشان از برنامه ریزی عربستان برای نابود کردن میراث باستانی یمن دارد.

13-07:35
26

پربیننده ترین خبرها