گزارش جنگ عراق دوباره در انگليس به تعویق می‌افتد ؟!

گزارش جنگ عراق دوباره در انگليس به تعویق می‌افتد ؟!
يکشنبه 24 خرداد 1394 - 11:41

روزنامه ايندیپندنت از احتمال تعويق انتشار گزارش كميته ويژه بررسی جنگ عليه عراق برای يكسال ديگر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ایندپندنت روز یکشنبه در گزارشی در صحفه اول خود نوشت: اعلام گزارش کمیته تحقیق درباره جنگ در عراق که ریاست آن را جان چیلکوت برعهده دارد، ممکن است یکسال دیگر به تعویق بیفتد.
این مطلب را منابع نزدیک به کمیته تحقیق درباره جنگ در عراق به روزنامه ایندپندنت گفتند.
این منابع افزودند: کمیته تحقیق همچنان از نخست وزیر می خواهد که قید محرمانه را از برخی از اسناد بردارد و گزارش همچنان در مرحله نگارش است.
روزنامه ایندیپندنت نوشت: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس زیر فشار برای توقف فعالیت کمیته تحقیق است که شش سال پیش تشکیل شد و حدود 10 میلیون پوند هزینه برداشته است.
این روزنامه خاطرنشان کرد: لرد جان موریس دادستان سابق در زمان دولت سابق حزب کارگر از نخست وزیر خواست تا ارزیابی درباره پرونده به منظور برکنار کردن رئیس و اعضای کمیته تحقیق چیلکوت و دعوت از نخست وزیری برای تدوین سازوکاری به منظور نگارش گزارشی موقت با استناد به دلایل جمع آوری شده داشته باشد.
بر اساس این گزارش، جان چیلکوت در نوامبر گذشته با موجی از اعتراضات نمایندگان پارلمان روبرو شد زیرا آنان متوجه شدند که نتایج تحقیقات قبل از زمان برگزاری انتخابات منتشر نخواهد شد.
این باور به طور گسترده وجود داشت که گزارش بعد از ماه مه به سرعت منتشر خواهد شد.
بسیاری از مخالفان جنگ علیه عراق معتقدند که تونی بلر نخست وزیر انگلیس در آن زمان پارلمان را برای تصمیم گیری درباره دخالت نظامی گمراه کرده است و آنها چشم انتظار نتایج این تحقیقات برای تایید دیدگاه خود هستند.
در همین حال، تونی بلر که خود یکی از 30 وزیر و مسئول دولتی و نظامی است که بخش های از پیش نویس این گزارش انتقادی برای آنها ارسال شده است، این مطلب را که مسبب اعلام گزارش شده است، رد کرد.
سخنگوی بلر در همین رابطه گفته است: این حرف اصلا درست نیست که تونی بلر علت تاخیر (در اعلام گزارش) است. او مثل هر فرد دیگری به دلایل زیادی می خواهد گزارش منتشر شده را ببیند. کمتری دلیل این است که فرصتی به بلر برای دفاع از خودش را می دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها