آیا دی میستورا حرف تازه‌ای برای دمشق دارد؟ +ویدئو

دوشنبه 25 خرداد 1394 - 22:59

دمشق، العالم ـ مشاور دولت سوریه تاکید کرد که فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، در سفر سه روزه خود به دمشق پس از دیدار با مسئولان وزارت خارجه و مخالفان داخلی کشور و شماری از تشکل‌های مردم‌نهاد؛ در پایان با بشار اسد ملاقات خواهد کرد.

عبدالقادر عزوز مشاور دولت سوریه عصر امروز دوشنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم تصریح کرد که  سفر استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل در امور سوریه به دمشق، در راستای گفتگوها و رایزنی های مستمر با دولت سوریه با تمام گروه های آن صورت می گیرد. دولت سوریه از نخستین روز تعیین دی مستورا، برخوردی مثبت با او در پیش گرفت به گونه ای که طرحی برای متوقف کردن درگیریها در حلب وجود داشت؛ اما متاسفانه به سبب عنادورزی گروه های مسلح و اختلاف در رویکردهای آنان و نیز نبود همکاری میان قدرتهای منطقه ای، این طرح موفقیت آمیز نبود.

وی افزود: دولت سوریه در قالب چارچوب های مشخص همکاری خود را اعلام کرد؛ این چارچوب های مشخص عبارتند از ضربه نزدن به مشروعیت ملی داخلی و اراده مردم سوریه، پایبندی به اصول ملی کشور و اصول دولت سوریه که رویکرد همگانی و مشخصه تمام کشورهایی است که به دنبال استقلال در تصمیم گیری - و نه در چارچوب وابستگی- هستند.

عزوز گفت: ما به راه حل سیاسی ایمان عمیق داریم و رییس جمهور سوریه بارها این مساله را مورد تاکید قرار داده است؛ چنان که وی متعهد شد که سوریه و محور مقاومت همواره به مقابله با تروریسم و مبارزه با آن ادامه خواهند داد  و در عین حال برای موفقیت فرایند سیاسی از جمله گفتگوهای سیاسی و مصالحه ملی داخلی نیز تلاش می کنیم. 

مشاور دولت سوریه تصریح کرد که دیدارهای دی میستورا با وزارت خارجه سوریه خواهد بود و در پایان، سفر خود را با دیداری با بشار اسد خاتمه خواهد داد. وی همچنین با برخی تشکل های مردم نهاد و گروهی از مخالفان داخلی که در چارچوب مشروعیت فعالیت می کنند، دیدار خواهد کرد. دی میستورا با تشکل های مردم نهاد داخلی که نقشی اساسی در کشاندن امور به سمت راه حل سیاسی و انتقال سوریه از لبه جنگ به سوی طرح های صلح دارند، دیدار خواهد کرد که البته این تلاش تمام سوری هاست.

وی در عین حال درباره این سفر ابراز خوش بینی نکرد و گفت: نیروهای تجاوزگر به سوریه، برنامه و طرحهای خاص خود را دارند، همچنین یک درگیری اصلی آشکار میان محور صهیونیسم و ناتو (که خواهان بالکانیزه کردن منطقه هستند) با محورمقاومت وجود دارد که سعی می کند بر طبق مقاصد و اصول سازمان ملل و ملتهای به اصطلاح متمدن عمل کند.

عزوز افزود: متاسفانه شاهد هستیم که طرف مقابل همچنان در اتاقهای عملیات خود طرحهای جنگ افروزانه برای شعله ورکردن جبهه های جنگ را مطرح می کند و این همان چیزی است که در شمال و شرق و در القلمون و دیگر مناطق می بینیم و تمام این مسایل سبب می شود چندان خوش بین نباشیم؛ اما به هر حال هم اندیشی و رایزنی سوری ها در هرکجا و به هر صورت باشد، مثمر ثمر و مثبت خواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها