حکم اعدام محمد مرسی تأیید شد

حکم اعدام محمد مرسی تأیید شد
سه شنبه 26 خرداد 1394 - 15:18

حکم اعدام محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر، در ارتباط با پرونده "حمله به زندانها" تأیید شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این حکم ظهر امروز از سوی دادگاه امور جنایی قاهره اعلام شد.
5 تن از سران ارشد گروه اخوان المسلمین از جمله "محمد بدیع" مرشد اخوان المسلمین، "سعد الکتاتنی" رئیس پارلمان مصر در دوران مرسی و "عصام العریان" از رهبران اخوان المسلمین، در ارتباط با همین پرونده (حمله به زندانها در سال 2011) به اعدام محکوم شدند.

حکم اولیه اعدام مرسی در ارتباط با پرونده حمله به زندانها حدود یک ماه قبل صادر شده بود؛ ولی این حکم نیاز به تائید مفتی اعظم مصر داشت که او آن را تائید کرده است.
البته این رای کماکان قابل تجدیدنظر خواهی است.
نام یوسف قرضاوی شیخ جنجالی مصری مقیم قطر هم در میان محکومان به چشم می خورد که غیابا به اعدام محکوم شد.
امروز همچنین دادگاه قاهره حکم حبس ابد تعدادی از سران اخوان المسلمین از جمله "محمد مرسی" به اتهام جاسوسی را تایید کرد.
مرسی در این پرونده به افشای اسرار کشور، توطئه با همکاری حماس برای ایجاد بی ثباتی در مصر و فرار از زندان در جریان انتفاضه 2011 مردمی در اعتراض به حکومت "حسنی مبارک" رییس جمهوری اسبق، متهم است.
در جلسه امروز حکم نهایی 16 تن از رهبران اخوان‌المسلمین در پرونده جاسوسی و 106 تن از آنان درباره حمله به زندان‌های این کشور که به شکل بدوی به اعدام محکوم شده بودند، صادر شد.
محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین، محمد سعد الکتاتنی، عصام العریان، سعد الحسینی، عصام الحداد، ایمن علی ، صفوت حجازی و تعدادی دیگر از سران گروه اخوان المسلمین به حبس ابد و محمد رفاعه الطهطاوی و اسعد الشیخه به هفت سال زندان محکوم شده اند.
محمود عزت ، صلاح عبدالمقصود و یازده متهم دیگر هم به صورت غیابی محاکمه و به اعدام محکوم شده اند.
مرسي پیش از این هم به خاطر اتهام های مربوط به قتل تظاهركنندگان در پرونده موسوم به "كاخ الاتحاديه" به 20 سال زندان محكوم شده بود.
مرسی و 12 نفر از سران و اعضای "اخوان المسلمین" در نخستین جلسات دادگاه به اتهام ارتکاب خشونت، آدم ربایی و شکنجه در جریان تظاهرات سال 2012 در برابر ریاست جمهوری به بیست سال زندان محکوم ولی از اتهام قتل عمد که حکم آن به اعدام می رسد، تبرئه شدند.
محمد مرسی، نخستین رئیس جمهوری منتخب مصر در ژوئیه سال 2013 و یک سال پس از آغاز دوره ریاست جمهوری توسط فرماندهان ارشد نظامی این کشور برکنار شد.

پربیننده ترین خبرها