واکنش ترکیه به اتهام "حمایت از تروریسم"

واکنش ترکیه به اتهام
شنبه 6 تير 1394 - 22:48

العالم - ترکیه اتهامات وارده به این کشور مبنی بر اجازه به عناصر داعش برای عبور از خاک این کشور و حضور در شهر عین‌العرب در شمال سوریه را رد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ترکیه اتهامات وارده به این کشور مبنی بر دادن اجازه ورود به تروریست ها برای رفتن به سوریه از طریق خاک آن کشور و حمایت از گروه های مسلح در شمال سوریه را نپذیرفت.

شبکه المیادین در گزارشی اعلام کرد که تلاش عناصر داعش برای نفوذ به شهر عین العرب (کوبانی) در مجاورت مرزهای ترکیه، سئوالات زیادی را درباره اینکه تروریست ها از کجا آمده اند، ایجاد کرده است.

سوریه از طریق رسانه های رسمی خود، ترکیه را به طور مستقیم به تسهیل در نفوذ تروریست های داعش از اراضی این کشور به مرزهای سوریه دانسته اما ترکیه این اتهام را رد کرده است.

رد این اتهام از سوی مقامات ترکیه پس از آن بود که "فیگن یوکسک داغ" یکی از رهبران حزب کرد دمکراتیک خلق ها در ترکیه ، تاکید کرد که حمله به عین العرب نتیجه سال ها حمایت ترکیه از گروه های مسلح بوده است، با این اتهام، اتهام جدیدی به ترکیه مبنی بر حمایت از گروه های مسلح و درمان زخمی های تروریست در بیمارستان های خود اضافه می شود و این اتهام با فرار عناصر داعش که اخیراً در تل ابیض محاصره شده بودند، به سمت مناطق ترکیه تقویت شد.

این گونه ایفای نقش ترکیه باعث شده که آنکارا همواره از سوی کشورهای غربی متهم شود که تلاش کافی برای کنترل مرزهای خود با سوریه و جلوگیری از نفوذ تروریست ها از آن جا به این کشور و پیوستن آنان به داعش انجام نداده است.

یکی از شدیدترین انتقادها از سوی "جیمز کلابر" رئیس سازمان اطلاعات آمریکا صورت گرفت که در اظهاراتی گفته بود مبارزه با گروه داعش برای ترکیه اولویت نیست، و این مساله عبور تروریست های خارجی از اراضی ترکیه به سوریه را تسهیل کرده است.

ترکیه علاوه بر ایفای نقش در شمال سوریه، در جبهه جنوبی نیز از طریق اتاق عملیات عمان (موک)- متشکل از افسران سیا و سازمان های اطلاعاتی اروپا، از گروه های مسلح حمایت می کند.

تسلط عناصر مسلح بر تیپ 52 سوریه در درعا بعد از ورود هزاران عناصر مسلح از مراکز آموزش سعودی و اردنی به جنوب سوریه طی دو مرحله، مصداق حمایت ترکیه از گروه های مسلح است.

گروه های مسلح تروریست از مرزهای ترکیه در شمال و اتاق اطلاعات عمان در جنوب با هدف تغییر در تحولات در میدان نبرد با سوریه بهره برداری می کنند.

بر اساس اسناد بی شماری که در رسانه های مختلف منتشر شده و تایید شمار زیادی از مقامات ترکیه، مقامات آنکار در کنار سران عربستان، قطر و آمریکا از حامیان اصلی گروه های تروریستی از جمله داعش در سوریه هستند.  

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها