درخواست الغنوشی از عربستان درباره مصر

درخواست الغنوشی از عربستان درباره مصر
شنبه 13 تير 1394 - 20:45

العالم - رئیس جنبش النهضه تونس، پیدایش داعش را واکنشی به منزوی کردن آنچه که او آن را جریان اعتدال گرای اسلامی خواند نسبت داد و از مقام های سعودی خواست در کشورهای عربی به ویژه در مصر آشتی برقرار کنند.

به گزارش پایگاه خبری العالم راشد الغنوشی در مصاحبه با نشریه الجزایری "الخبر" گفت: در عراق و سوریه وقتی که جریان معتدل اسلامی سرکوب و به حاشیه رانده شد، داعش خود را به عنوان مدافع این جریان معرفی کرد.

وی افزود: در تونس هم در مدت 30 سال با حضور جنبش النهضه از افراط گرایی، سلفی گری، القاعده و داعش خبری نبود و همه اینها در دهه 90 و دهه اول قرن بیستم و با حجم عظیمی از خشونت ظهور کردند.

الغنوشی تاکید کرد که می توان با داعش از نظر فکری مقابله کرد زیرا تصور آنان از اسلام بر استدلال صحیح استوار نیست و خلل فکری آنها که باعث ورود افراط گرایی در عقایدشان شده، کافر دانستن مسلمان به واسطه گناه است در حالی که اسلام اصرار دارد که تفکر میانه و جریان اساسی در تفکر اسلامی پرهیز از تکفیر مسلمان است.

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای عربی دو انتخاب وجود دارد که یکی خشونت و به حاشیه راندن و دیگری توافق و آشتی است و مسلما جز با راه حل دوم نمی توان مشکلات امت عربی را حل و فصل کرد.

الغنوشی با بیان این که مصر در تاریکی غرق شده، گت: مسوولان مصر این کشور را به سوی مصیبتی نامعلوم پیش می برند از این رو من مانند همیشه تاکید می کنم که باید دست از خشونت کشید و به صلح و مذاکره پناه برد... مصر نیازمند ارتشی است که از مردم حمایت کند نه این که آنان را سرکوب نماید و این تصور که اخوان المسلمین با صدور صدها حکم اعدام محو می شود، تصور اشتباهی است.

رئیس جنبش النهضه تونس در ادامه این سئوال را مطرح کرد که تا کی ارتش و اخوان المسلمین و نیروهای لیبرال و اصحاب ادیان و مذاهب مختلف با هم خواهند جنگید؟ چاره ای نیست جز این که هر گروهی سایر گروهها را به رسمیت بشناسد و به طور مسالمت آمیز در کنار هم قرار بگیرند.

الغنوشی همچنین گفت که او از تمام مسئولانی که تا کنون با آنها دیدار داشته خواسته است که برای جلوگیری از اعدام سران اخوان المسلمین در مصر مداخله کنند.

وی افزود: از مقامات عربستان سعودی هم خواسته ام که به دلیل نفوذ اقتصادی در کل منطقه و نیز در مصر مصالحه ایجاد کنند و ابراز امیدوارم که این درخواست ها با اجابت مسوولان عربستان، ترکیه و الجزایر مواجه شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها