تازه‌ترین گزارش العالم از مذاکرات وین +ویدئو

دوشنبه 22 تير 1394 - 17:33

وین، العالم ـ وزیر خارجه چین تاکید کرد که شرایط برای دستیابی به نتیجه در مذاکرات هسته ای جاری در پایتخت اتریش فراهم است و همه طرفها از دیگری می خواهند تا تصمیم دشوار برای دستیابی به نتیجه مذاکرات را اتخاذ کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی شبکه خبری العالم به وین، وزیر خارجه چین قبل از پیوستن به همتایان اروپایی خود در وین اظهار داشت: تمام شرایط برای دستیابی به نتیجه ای برای مذاکرات هسته ای جاری در پایتخت اتریش فراهم است و هریک از طرفها از دیگری می خواهند تا تصمیم سخت برای رسیدن به این نتیجه را اتخاذ کند.

بر اساس این گزارش، اقدامات بزرگی در مذاکرات وین روی داد و دستیابی به نتیجه مذاکرات نزدیک است؛ سوال مهم آن است که چه کسی مسیر این مذاکرات را تعیین می کند؟ چرا که ایران می گوید تا این لحظه برای رسیدن به نتایج هسته ای موجود، انعطاف پذیری بسیاری از خود نشان داده است و طرف دیگر باید تصمیم سیاسی اتخاذ کند، تصمیمی که این مذاکرات را یکسره کند.

نشست وزیر خارجه ایران و همتای چینی او که صبح امروز به وین رسید، اندکی پیش آغاز شد و همچنان ادامه دارد؛ وزیر خارجه چین در این نشست گفت که شرایط برای رسیدن به نتیجه مذاکرات فراهم است و نباید بیشتر از این به تاخیر افتد.

وی با اشاره به اینکه وزیر خارجه روسیه نیز دقایقی پیش به وین رسید و به مذاکرات پیوست، تصریح کرد: قرار است نشست وزرای کشورهای 1+5 شامگاه امروز ساعت 11 به وقت وین برگزار شود که یک نشست داخلی برای هماهنگی مواضع و نیز پاسخ به برخی راه حلهای مطرح شده در خصوص برخی مسایلی مورد اختلاف است.

پیش از این عباس عراقچی به خبرنگار العالم گفته بود که به نظر می رسد دسترسی به راه حل در شامگاه امروز، قطعی نباشد و شاید مذاکرات تا فردا و یا شامگاه فردا ادامه داشته باشد؛ پیشرفت بزرگی در مذاکرات حاصل شده اما همچنان برخی مسایل مورد اختلاف وجود دارد که نمی توان قبل از حل و فصل کردن آنها، بتوان به نتیجه ای برای مذاکرات دست یافت.

به گفته خبرنگار العالم، با توجه به پیشرفتی که حاصل شده و مسایلی که تا این لحظه حل و فصل شده، توافق میان ایران و گروه 1+5 نزدیک به نظر می رسد؛ اما از سوی دیگر اگر به ماهیت مسایل مورد اختلاف بنگریم که مسایلی حساس هستند، می توان گفت که توافق همچنان دور به نظر می آید؛ این مسایل مورد اختلاف که کارشناسان و نیز معاونان وزرای خارجه از حل آنها عاجز ماندند و اینک به وزرای خارجه واگذار شده تا انها را ل و فصل کنند. 

خبرنگار العالم افزود: ایران اعلام کرده که به مهلت های زمانی اهمیتی نمی دهد و آنچه که برایش مهم است دستیابی به توافقی مناسب است.

وی خاطرنشان کرد:در حالی که به نظر می رسد وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای اعلام توافق عجله دارند اما آمریکا نمی خواهد در حال حاضر یک تصمیم سیاسی اتخاذ کند که می بایست تمام مسایل مورد اختلاف را حل و فصل کند.

13:30- 7/13- TOK

پربیننده ترین خبرها