روزنامه السفیر:

"ظریف و دیپلماسی لبخند"

چهارشنبه 24 تير 1394 - 13:28

روزنامۀ السفیر لبنان، در مقاله ای تحت عنوان "دیپلماسی لبخند" به واکاوی راز موفقیت محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در فتح مذاکرات وین پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، السفیر نوشت: تصور مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ بدون یادآوری چهره خندانِ محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، دشوار است. وزیرخارجه ای که روز گذشته با دستیابی به توافق هسته ای، قدرتی را نمایان ساخت، که ایرانی ها از آن به "دیپلماسی لبخند" یاد می کنند.

این دیپلمات 55 ساله، تیم مذاکره کننده ایرانی را در وین رهبری کرد تا پس از گذشت سال ها مذاکره، سرانجام آن را به مرحله امضای قرارداد برساند.

کریم سجادپور، تحلیل گر موسسه "کارنگری" گفت: ظریف، موفق ترین دیپلمات ایران از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون بوده است.

ظریف با لبخندی که به چهره داشت و با تسلط بر زبان انگلیسی، توانست با دیپلمات های خارجی به ویژه جان کری، وزیرخارجه آمریکا، روابطی نزدیک و مستحکم ایجاد کند، تا جایی که آن ها را به نام کوچک صدا می کرد.

"جان لمبرت" نماینده سابق معاون وزیر خارجه آمریکا در امور ایران گفت: وقتی ظریف و تیم او در سال 2013 مذاکرات را آغاز کردند، فضای اتاق مذاکره کاملا تغییر یافت.

وی افزود: کری و ظریف، دیپلماسی مشابهی دارند. آن چه در ایشان مرا شگفت زده می کند، آن است که هر دو، اهمیت صبوری رو درک می کنند، و هر دو از توانایی خوبی برای گوش دادن، تلاش و تسلیم نشدن برخوردارند.

ظریف، با تمدن غرب آشنایی دارد، زیرا او در 17 سالگی در سانفرانسیسکو و دنور، به تحصیل مشغول بود، آن گاه بار دیگر در سال 2002 تا 2007، به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، به نیویورک رفت.

26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها