وعده اوباما به ریاض و ابوظبی پس از توافق هسته‌ای

وعده اوباما به ریاض و ابوظبی پس از توافق هسته‌ای
چهارشنبه 24 تير 1394 - 22:32

رییس جمهوری آمریکا در تماس با شاه عربستان سعودی و ولی عهد ابوظبی بر حمایت از شرکای خود در حوزه خلیج فارس تاکید کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، "باراک اوباما" رییس جمهوری آمریکا در تماس با سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان و محمد بن زاید آل نهیان ولی عهد ابوظبی بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای ایران پس از امضای توافق توسط تهران و گروه 1+5 تاکید کرد.

کاخ سفید صبح روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای از تماس جداگانه باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، با مقامهای این دو کشورعربی و تاکید وی بر حمایت از آنان خبر داد.

اوباما ، آنان را دوستان خود در منطقه توصیف و بر حمایت از توان دفاعی آنان و همکاری با این دو کشور برای حل مشکلات به وجود آمده از سوی ایران تاکید کرد. اوباما در این تماس، تحولات اخیر یمن را نیز بررسی کرد.

گفتنی است ایران و گروه 1+5 روز سه شنبه، 23 تیرماه، پس از بیش از 10 سال از مذاکرات پراکنده درباره برنامه هسته ای، به توافق رسیدند.ایران و کشورهای 1+5 در وین پایتخت اتریش با دستیابی به توافق هسته ای، بیانیه توافق را منتشر کردند.

بر اساس این توافق، ایران اجازه ادامه غنی سازی اورانیوم در مقادیر محدود و استفاده از سانتریفیوژ برای اهداف علمی و پژوهشی را دارد.

بنابر این توافق که متن کامل آن هنوز اعلام نشده، در صورت نقض مقررات از سوی ایران، تحریمها طی 65 روز دوباره اعمال خواهد شد و همچنین در صورت نقض مقررات از سوی طرف مقابل ایران نیز اقدامات خود را متوقف و به وضعیت گذشته باز خواهد گشت.

پربیننده ترین خبرها