ردپای اسرائیل در ترور مسؤول سوری

ردپای اسرائیل در ترور مسؤول سوری
پنج‌شنبه 25 تير 1394 - 12:32

سند افشا شده از آژانس امنیت ملی آمریکا، بیانگر آن است که رژیم صهیونیستی مسؤول ترور "محمد سلیمان"، از مسؤولان نظامی سوری است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، این سند، توسط ادوارد اسنودن، مستشار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا بر روی وبگاه این آژانس معروف به ذی اینترسپت منتشر شد.

این سند از اینتلی پدیا استخراج شده است که به عنوان وبگاه اطلاعات داخلی سازمان اطلاعات شناخته می شود. این سند فاش می کند که عملیات ترور سرهنگ محمد سلیمان، توسط کماندوهای نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در شهر ساحلی طرطوس صورت گرفت.

در این سند آمده است: این نخستین بار است که عملیات (اسرائیل) ضد یک مقام مسؤول در دولتی قانونی، شناسایی می شود.

پیش از این در سال 2010، وبگاه ویکی لیکس، با انتشار یادداشتی آمریکایی فاش کرد که سوریه، رژیم صهیونیستی را مسؤول ترور سرهنگ سلیمان می داند.

سرهنگ سلیمان، شامگاه اول آگوست سال 2008، در خانه خود در ساحل طرطوس، در حال استقبال از میهمانانش به ضرب گلوله تفنگ دوربین دار ترور شد.

به گفتۀ آمریکایی ها، سلیمان، با پایگاه "الکبر" در ارتباط بود.

به باور آمریکایی ها این پایگاه، محل ایجاد تاسیسات هسته ایِ در دست احداثِ سوریه بود که رژیم صهیونیستی در ماه سپتامبر سال 2007، به آن حمله و آن را نابود کرد.

محمد سلیمان همچنین در تحقیقات آژانس بین المللی انرژی هسته ای از سوریه، درباره چشم اندازهای این کشور در زمینه هسته ای، مسؤول مذاکره کنندۀ سوری با آژانس بود و این مساله، چند ماه پس از کشته شدن او، توسط آژانس اعلام شد.

وبگاه اینترسپت خاطر نشان کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا، با استناد به شنود مکالمات اسرائیلی، این رژیم را مسؤول این عملیات تروریستی می داند.

سلیمان، شش ماه پس از شهادت عماد مغنیه مسؤول نظامی بلندپایه حزب الله لبنان، ترور شد.

رژیم صهیونیستی، هرگونه ارتباط با ترور مغنیه را رد کرد، اما روزنامه واشنگتن پست در ماه ژانویه با استناد به منابع اطلاعاتی آمریکایی که نام آن ها را فاش نکرد، تاکید کرد که موساد و سازمان اطلاعات مرکزی در این عملیات دست داشتند.

26

پربیننده ترین خبرها