ردپای داعش در انفجار انتحاری ترکیه

سه شنبه 30 تير 1394 - 13:18

استانبول (العالم) ـ نویسنده و تحللیگر سیاسی ترکیه تاکید کرد که در انفجار دیروز (دوشنبه 29 تیرماه) در یکی از شهرهای مرزی این کشور می توان ردپای گروه تروریستی داعش را به وضوع دید.

"کمال بیاتلی" روز سه شنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: داعش از شهر عین العرب و یگانهای حمایت از شهروندان کرد سوریه، کینه به دل دارد.

دختر انتحاری 20ساله داعشی

وی افزود: در این انفجار جسد یک دختر حدود 20 ساله شناسایی شده، و این ماجرا ابهام هایی درباره انتحاری بودن وی به وجود آورده است.

این انفجار روز خونینی را در ترکیه، مرکز کشوری که مرزهای خود را برای افراد مسلح باز و از سالها پیش آنان را وارد سوریه کرد، رقم زد اما هدف این انفجار حمله به تجمع فعالان کُرد در اعلام همبستگی با مردم و شهروندان کُرد در شهر عین العرب سوریه بود.

انتحاری مزبور ظهر هنگام  خود را وسط جوانانی که در بوستان مرکز فرهنگی شهر سوروچ نزدیک به مرزهای ترکیه و سوریه و در پاسخ به فراخوان اتحادیه بین المللی جوانان سوسیالیست جمع شده بودند، منفجر کرد.

انتقام داعش از یگانهای حمایت از کردهای عین العرب

بیاتلی افزود: داعش متهم است و این اقدام نیز قابل پیش بینی بود زیرا داعش در صدد اجرای عملیات انتقام جویانه ضد یگانهای حمایت از کُردهای کوبانی (عین العرب) بود.

وی خاطرنشان کرد: این عملیات برای انتقام گرفتن از این جوانان بود زیرا آنان آماده عزیمت به عین العرب برای مشارکت در بازسازی این منطقه بودند.

این نویسنده و تحللیگر سیاسی ترکیه ای گفت: قربانیان، شهروندان ترک بودند و طبیعتا دولت ترکیه این اقدام را محکوم می کند.

وی افزود: این انفجار یک اقدام انتحاری بود و بر اساس اعلام حاکم ایالت اورفا، درمحل حادثه جسد تکه تکه شده یک دختر جوان حدود 18 الی 20 ساله شناسایی شده است.

این انفجار به کشته شدن دهها نفر و زخمی شدن بیش از 100 نفر منجر شد و اجساد کشته ها پراکنده شده بود.

حکایت تایید نشده از دستگیری انتحاری دوم
اطلاعات منتشر شده نیز حاکی است که یک انتحاری دیگر هم درمحل حادثه بود اما نیروهای امنیتی پیش از این که وی موفق به منفجر کردن خود شود، او را بازداشت کردند.

اما آنکارا از وجود شواهد و انگیزه های قوی در خصوص دست داشتن گروه تروریستی داعش در این انفجار خبر داد.

اما این انفجارها در شهر سوروچ در جنوب ترکیه، به پایان نرسید و در فاصله فقط 10 کیلومتری آن و کمی پس ازاین حادثه، خودرویی در محل بازرسی یگانهای حمایت از کُردها در جنوب عین العرب سوریه منفجر شد که به کشته شدن دو نفر از اعضای این یگان منجر شد.
ناظران معتقدند بروز این تحول امنیتی در داخل ترکیه به هیچ وجه عجیب نیست زیرا آنکارا از سالها پیش، از حوادث منطقه به دور نبوده بلکه در مرکز جنگ سوریه قرار دارد به ویژه این که مرزهای خود را برای عبور هزاران مسلح از طریق این کشور به خاک سوریه باز کرده است.
این مساله موجب شده تا در راس متهمان حمایت از این گروهها قرار بگیرد حمایتی که فقط محدود به بازکردن مرزها برای میزبانی از این گروهها در داخل کشور نبوده بلکه زمینه را برای ترویج و نشر دیدگاهها و سیاستهای آنان فراهم کرده است.

رد پای سازمان اطلاعات ترکیه در انفجار سوروچ

از این رو برخی بعید نمی دانند که سازمان اطلاعات ترکیه به گونه ای در این اقدام دست داشته باشد تا با یک تیر چند نشان را بزند اول اینکه بدین روش عملیات نظامی برای ورود خود به سوریه در زمینه هدف قرار دادن هم پیمان خود داعش را توجیه کند و از سوی دیگر کُردهای سوریه که خطری برای مرزها به شمار می روند هدف قرار دهد و دیگر اینکه برای داعش که از این پس خطری برای ترکیه به شمار می رود محدودیت ایجاد کند، این در حالی است که نیروهای امنیتی ترکیه شماری از عناصر داعش را پس از سفر هیئت نظامی آمریکا بازداشت کردند.

پربیننده ترین خبرها