قدیمی ترین قرآن درانگلستان یافت شد+فیلم

پنج‌شنبه 1 مرداد 1394 - 08:54

العالم - چند برگ از یک نسخه قرآن نوشته شده روی پوست در دانشگاه بیرمنگام انگلستان یافت شد که احتمال می‌رود قدیمی‌ترین نسخه خطی موجود در جهان باشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، قدمت این نسخه قرآن که بنابر آزمایش‌های رادیوکربنی دانشگاه آکسفورد، بیش از ۹۵ درصد احتمال دارد بین سال‌های ۵۶۸ تا میلادی ۶۴۵ میلادی نوشته شده باشد، حداقل ۱۳۷۰ سال تخمین زده می‌شود.

این نسخه خطی قرآن شامل بخش هایی از سوره های ۱۸ تا ۲۰ را شامل می‌شود که به خط حجازی، از قدیمی‌ترین شیوه‌های نگارش زبان عربی و قرآن نوشته شده است.

صفحات این قرآن، حدود یک قرن است که به صورت ناشناخته در کتابخانه دانشگاه بیرمنگام بریتانیا باقی مانده بود.

این نسخه خطی که بر روی پوست نوشته شده، به همراه مجموعه‌ای از دیگر کتاب‌ها و اسناد متعلق به خاورمیانه، بدون اینکه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن جهان شناخته شده باشد، در کتابخانه نگهداری می‌شده است.

به گفته مدیر مجموعه‌های خاص دانشگاه بیرمنگام، «پژوهشگران در رویاهای خود هم نمی‌دیدند که این نسخه یافت شده، چنین قدمتی داشته باشد.»

سوزان ورال در این باره گفته که «کشف اینکه ما یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن کل جهان را داریم، بسیار هیجان‌انگیز است.»

از سوی دیگر،‌ به گفته دیوید تامس، ‌استاد دانشگاه بیرمنگام، مشخص کردن اینکه کدامیک از نسخ قرآنی موجود در جهان، قدیمی‌تر هستند، کار بسیار دشواری است.

او در این باره گفته است :« با توجه به اینکه تاریخ‌گذاری آزمایش رادیوکربنی، یک بازه زمانی برای قدمت ارائه می‌دهد، نسخ خطی دیگری نیز هستند که در بازه زمانی این قرآن نگاشته شده‌اند.»

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها