عربستان: سفر خالد مشعل "مهم" نبود

عربستان: سفر خالد مشعل
جمعه 2 مرداد 1394 - 16:57

وزیر خارجه عربستان، سفر هیأت سیاسی حماس به این کشور را "غیر سیاسی" و کم اهمیت توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان، ملاقات اخیر پادشاه این کشور با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس را کم اهمیت دانست و گفت این دیدار مرتبط با مسائل مذهبی و غیر سیاسی بوده است.

الجبیر پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با سامح شکری همتای مصری خود گفت: "حماس به عربستان سفر نکرد. فقط چند تن از اعضای آن و از جمله خالد مشعل برای ادای عمره آمدند که حق هر مسلمان است. آنها عید را هم به جناب پادشاه تبریک گفتند و هیچ نشست یا دیدار سیاسی از سوی حماس در عربستان انجام نشده و موضع عربستان در قبال حماس تغییر نکرده است."

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد: "موضع ریاض در قبال حماس تغییری نکرده همانطور که موضع ما درباره حمایت از دولت فلسطین و حکومت مصر در پشتیبانی از ثبات و آرامش تغییری نیافته است."

هیئتی از نمایندگان حماس به ریاست خالد مشعل هفته قبل با ملک سلمان پادشاه این کشور ملاقات کردند.

عربستان از تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در کرانه غربی و همچنین دولت مصر حمایت می‌کند که رابطه خوبی با حماس در نوار غزه ندارند.

حماس پیشتر با صدور بیانیه‌ای گفته بود که در سفر هیئتی از نمایندگان این گروه که شامل خالد مشعل و موسی ابو مرزوق بود آنها علاوه بر پادشاه عربستان با ولیعهد و نایب ولیعهد ملاقات داشته‌اند.

از سال ۲۰۱۳ که ریاض از عزل محمد مرسی رئیس جمهوری مصر به دست ارتش آن کشور، و سرکوب گسترده اعضای اخوان المسلمین، حمایت کرد روابط عربستان و حماس رو به تیرگی نهاد.

مشعل از سال ۲۰۱۲ و در پی افزایش نا آرامی‌های سوریه، دمشق را ترک کرد و در دوحه پایتخت قطر سکنی گزید.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها