وزیر خارجه عراق:

خاورمیانه پس از توافق هسته ای وارد مرحله جدیدی می شود

خاورمیانه پس از توافق هسته ای وارد مرحله جدیدی می شود
دوشنبه 5 مرداد 1394 - 20:29

العالم - وزیر خارجه عراق گفت: پس از توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5، منطقه خاورمیانه در آستانه ورود به مرحله جدیدی قرار گرفته است.

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ابراهیم جعفری در کنفرانس خبری مشترک با محمد جواد ظریف همتای ایرانی اش در جمع خبرنگاران در بغداد افزود: توافق هسته ای ایران با کشورهای غربی حاصل 30 سال تلاش ایرانی هاست که با مقاومت مردم این کشور و درایت و حکمت رهبر معظم انقلاب و سیاستمداران ایران به ثمره نشسته است.

وی ضمن تبریک به دولت و ملت ایران به خاطر این پیروزی و موفقیت، سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی به عراق را پس از حصول توافق هسته ای میان ایران وغرب، برای بغداد بسیار حائز اهمیت خواند.

وزیر خارجه عراق گفت با بیان این که ادعاهای کشورهای غربی در خصوص پرونده هسته ای ایران به مدت 30 سال برای منطقه مشکلات ایجاد کرده بود، تصریح کرد: حل این مشکل نشان دهنده اراده، شجاعت و حکمت رهبری و مردم ایران است.

وی موضع عراق را از توافق هسته ای مثبت ارزیابی و خاطر نشان کرد: بغداد از حصول توافق هسته ای میان ایران و غرب استقبال و رضایت مندی خود را اعلام می کند، چرا که معتقدیم با حصول توافق هسته ای، شرایط خوب و انعطاف پذیری در منطقه ایجاد شده است.

وی توافق هسته ای میان ایران و غرب را پیروزی "خیر و حق" توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که با پیروزی عراق بر گروه تروریستی داعش، روند این پیروزی ها تکمیل شود.

وزیر خارجه عراق با اشاره به این که داعش خطری برای تمام جهان است، تصریح کرد: با اطمینان و اعتماد به نفس در انتظار پیروزی نهایی بر این گروه تروریستی هستیم.

 "محمد جواد ظریف" نیز طی سخنانی در این کنفرانس خبری مشترک گفت: گفتمان جدیدی را با عراق آغاز کرده ایم که مبتنی بر دوستی و برابری در مقابله با تهدید های مشترک از جمله تروریسم و افراط گرایی در منطقه است.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه بر حمایت از دولت و ملت عراق درمبارزه با تروریسم تاکید کرد و افزود: دولت و ملت ایران اسلامی در کنار دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریسم ایستاده است.

ظریف به توافق هسته ای ایران با کشورهای گروه 1+5 اشاره و تصریح کرد: موضوع هسته ای ایران یک پرونده ساختگی بود و اکنون که آن را به پایان رساندیم، آمده ایم تا بر روی این موفقیت، بنای جدیدی در منطقه بسازیم.

محمد جواد ظریف شامگاه یکشنبه وارد نجف اشرف شد و پس از زیارت عتبات عالیات در کربلای معلا و نجف اشرف، به ملاقات مراجع عظام در این شهر رفت؛ وی بعد از ظهر امروز وارد بغداد شد و با ابراهیم جعفری همتای عراقی اش دیدار و گفت و گو کرد.

محمدجواد ظریف پیش از سفر به عراق، به کویت و قطر رفته و با مقام های این دو کشور درباره توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵ ، تحولات منطقه ای و روابط دوجانبه گفت وگو کرده بود.

 

پربیننده ترین خبرها