آمریکا از طریق داعش به‌دنبال ترسیم خاورمیانه جدید

آمریکا از طریق داعش به‌دنبال ترسیم خاورمیانه جدید
چهارشنبه 7 مرداد 1394 - 22:35

دبیرکل گروه عصائب اهل الحق تاکید کرد که آمریکا می خواهد از طریق گروه تروریستی داعش خاورمیانه جدیدی را ترسیم کند و هدف واقعی سیاست آمریکا همان تقسیم جدید منطقه و تحقق بخشیدن به طرح خاورمیانه جدیداش است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل گروه عصائب اهل الحق از معروفترین گروه های مردمی عراق در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم گفت که آمریکا در ادعای خود برای از بین بردن گروه داعش به علت جدی نبودن حملات هوایی اش و نداشتن نیتی برای حل بحران شکست خورده است.

"فشار آمریکایی‌ها به دولت منتخب عراق"

الخزعلی در این مصاحبه همچنین از فشار دولت آمریکا بر دولت عبادی برای به حاشیه راندن فعالیت نیروهای مردمی خبر داد و افزود: دولت حیدر العبادی نخست وزیر عراق با فشارهای زیادی از طرف آمریکا روبرو است تا تحرکات گروههای نیروهای داوطلب مردمی را محدود کند.
الخزعلی که دبیرکل بارزترین گروه نیروهای داوطلب مردمی در عراق است، در این مصاحبه که در حاشیه دیدار اخیرش از ایران صورت گرفت، تصریح کرد: معتقدیم که آمریکا خواهان حل بحران نیست بلکه بدنبال مدیریت بحران است. آمریکا نمی خواهد به (وجود) گروه داعش پایان دهد بلکه می خواهد از داعش برای تحقق طرح خود در عراق و منطقه بهره برداری کند؛ یعنی ساختارسازی دوباره و ترسیم خاورمیانه ای جدید.

"طرح آمریکا برای ترسیم خاورمیانه ای جدید"

وی افزود: طرح آمریکا در عراق همان تقسیم دوباره منطقه و تقسیم دوباره و جدید مرزهای کشورها براساس یک سری مبانی است که متکی بر ساختارهای مذهبی، نژادی و قومی است و هدف از این کار نیز توجیه کامل برای وجود یک دولت قومی دینی و وجود "یک دولت اسرائیلی یهودی" است.

الخزعلی گفت: واشنگتن به دولت عراق فشار می‌آورد که به نیروهای دولتی در نبرد با گروه داعش اتکا کند و نیروهای داوطلب مردمی را از شرکت در نبردها برای بازپس گیری استان الانبار از تروریست های داعش به بهانه بروز اقدامات انتقامجویانه طائفه ای دور کند.

"محدود کردن حضور نیروهای مردمی در مرزهای فلوجه"

وی افزود: طرح آمریکا هم اکنون دستکم در تلاش است که حضور نیروهای داوطلب مردمی را در مرز فلوجه محصور و محدود کند تا به رمادی نرسد و این میزان فشاری است که سران آمریکا اکنون بر نخست وزیر عراق وارد می‌کنند.

شیخ قیس الخزعلی دبیرکل گروه عصائب اهل الحق و روحانی مجاهدی که لباس رزم را برای شرکت در جنگ با تروریست های داعشی به تن کرده است،اظهار داشت ما همچنان معتقد به تاثیرگذاری آمریکا بر دولت عراق هستیم که دلیل هم دارد. آمریکایی ها در ابتدا ادعا می کردند که علت آن(تاثیرگذاری) نگرانی از اقدامات طایفه ای  است.

 

آمریکا از طریق داعش به‌دنبال ترسیم خاورمیانه جدید

 

"آمریکا عامل اصلی مشکلات منطقه"

وی از سیاست و رویکرد دولت آمریکا در خصوص عراق و سوریه که به ایجاد محیط مناسب برای ظهور گروه تروریستی داعش کمک کرده است، انتقاد کرد، سیاستی که از حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برخوردار است.
الخزعلی، آمریکا را عامل مشکل آفرینی در منطقه با هدف اجرای طرح تجزیه عراق دانست و اعلام کرد به همین سبب، این کشور از طریق دامن زدن به مشکلات طایفه ای تلاش می کند به هدف خود یعنی تقسیم عراق دست یابد.
دبیرکل گروه مقاومت عصائب اهل الحق در ادامه گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت معتقدم حقیقت طرح آمریکا در عراق و مشکلات امنیتی موجود در سوریه تحت ادعای آزادی است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم در آن نقش دارند، کشورهایی که از آزادی و دموکراسی بسیار دور هستند، این کشورها با هماهنگی با ایالات متحده آمریکا محیط مناسبی را برای شکل گیری داعش ایجاد کردند.

"امکان هماهنگی با آمریکایی‌ها وجود ندارد"

وی هر گونه هماهنگی یا همکاری گروه عصائب اهل الحق با آمریکا را رد کرد و آن را به بی اعتمادی این جنبش به نیت های آمریکایی ها و مبارزات مسلحانه با حضور نظامیان آمریکایی در عراق تا لحظه عقب نشینی آنها در سال 2011 میلادی نسبت داد و گفت از نظر ما، امکان هماهنگی با آمریکایی ها وجود ندارد که دلایل زیادی برای آن وجود دارد، حتی طرف آمریکایی که ما هرگز به آن اعتماد نداریم، به ما اعتماد ندارد، زیرا ما در دوران اشغالگری با آن مبارزه کردیم به همین سبب هیچ چشم اندازی برای همکاری میان ما و آمریکا وجود ندارد.

"آمریکا در نبرد با داعش جدی نیست"

الخزعلی با کم اهمیت خواندن تاثیرات حملات هوایی به داعش از سوی ائتلافی که فرماندهی آن را آمریکا برعهده دارد، اظهار داشت ائتلاف آمریکایی از لحظه ای که فعالیت خود را آغاز کرد تا کنون اعلام کرده است که این حملات بدون حضور نیروهای زمینی(حضور نظامیان آمریکایی در عراق) هرگز نخواهد توانست نبرد با داعش را یکسره کند و به پایان برساند، اما در ادامه اعلام کرد این حملات به تدریج و با مرور زمان  افزایش خواهد یافت و نکته قابل ملاحظه این است که تقریبا از یک سال پیش تا کنون، پروازها در میانگین 16 پرواز و نه حمله هوایی در عراق و سوریه باقی مانده است و این میانگین پروازها در خلال یک سال افزایش نیافته است، بنابراین، آیا این حقایق، جدیت ائتلاف آمریکایی را ثابت می کند؟

"نیروهای داوطلب مردمی هسته‌ای اصلی گارد ملی"

الخزعلی در بخش دیگری از این مصاحبه با انتقاد از موسسه نظامی عراق گفت ما از ماهیت و عملکرد موسسه نظامی عراق رضایت نداریم و تاکنون عملکرد آن در سطح مطلوب نبوده است و نتوانسته است بحران موجود را مهار کند.


وی تاکید کرد موسسه نظامی(ارتش) باید داوطبان را می پذیرفت و نسبت به تجهیز و آماده سازی مناسب آنها بر اساس یک طرح برنامه ریزی شده و هدفمند اقدام می کرد.
الخزعلی گفت نیروهای داوطلب مردمی باید هسته ها و ستون های گارد ملی را که تشکیل خواهد شد، تشکیل دهند.
وی افزود وزارت دفاع عراق باید نیازهای نیروهای داوطلب مردمی را در نظر بگیرد و آن را برطرف کند،‌زیرا این نیروها شجاعت و ملی بودن خود را اثبات کردند و ما آن را ملاحظه کردیم و به همین سبب خواهان توجه به این مساله(توجه به نیازهای نیروهای داوطلب مردمی) هستیم.

"اصلاحات در روند سیاسی عراق"

دبیرکل گروه عصائب اهل الحق همچنین خواستار اصلاحات در سطح روند سیاسی عراق شد و گفت مشکل واقعی در عراق در حال حاضر در نظام پارلمانی نهفته است و  در خصوص کسانی که عملیات تغییر نظام و تدابیر قانونی درباره آن را  دشوار می دانند، هر اندازه این روند دشوار باشد، اما امکان دارد و ملت عراق ملت آزاد و بزرگی است و فرزندانش شجاع هستند که در حال حاضر با قوی ترین قدرت در جهان مقابله می کنند.
 

"نگاهی به سوابق فعالیت عصائب اهل الحق"     

                                                           

عصائب اهل الحق: موسس آن "قیس الخزعلی" است و تعداد رزمندگان آن 10 هزار نفر تخمین زده می‌شود.سلاح‌ها و ادوات نظامی سبک و سنگین از جمله خمپاره و موشک انداز و توپخانه را در اختیار دارد.
عصائب اهل الحق شاخه ای از سپاه المهدی بود که در جولای 2006 تاسیس شد و به شکل کاملا مستقل از سپاه المهدی به ویژه پس از انحلال سپاه المهدی پس از عملیات صوله الفرسان در نوامبر 2008 عمل کرد.
فرماندهی عصائب اهل الحق را قیس الخزعلی، عبدالهادی الدراجی و اکرم الکعبی تشکیل می دهند. قیس الخزعلی از شاگردان محمد صدر پدر مقتدی صدر است و قبل از اینکه در سال 2010 آزاد شود در زندانهای آمریکایی ها بوده است.
عصائب اهل الحق از معروفترین گروه های مردمی محسوب می شوند و از تجربه بالایی برخوردارند و از نظر سازمانی از نظم بالایی برخوردارند.در آمرلی و بلد نقش قوی  داشته اند و نیز در الضابطیه و جرف الصخر نیز حضور موثری ایفا کرده اند.آنها سلاح سبک و میان برد دارند و به ارتش عراق برای حمایت آتشبارهای سنگین نیاز دارند.
شاخه سوریه عصائب اهل الحق، گردانهای حیدر کرار نامیده می شود و فرماندهی آن را اکرم الکعبی برعهده دارد و در حلب مستقر است.تعداد نیروهای عصائب اهل الحق در سال 2007 حدود سه هزار نفر و در جولای 2011 حدود 10 هزار نفر تخمین زده شد.
 

پربیننده ترین خبرها