"دانمارک بیش از اعراب به داعش حمله کرده است"

شنبه 10 مرداد 1394 - 21:55

تحلیلگر مسائل سیاسی و مجری برنامه مشهور GPS در شبکه CNN از نقش ضعیف و کم‌رنگ کشورهای عربی در مقابله با گروه تروریستی داعش درعراق و سوریه انتقاد کرد و گفت: دانمارک و هلند، دو برابر مجموع کشورهای عربی به داعش حمله هوایی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،" فريد زكريا" در برنامه خود، از گروه داعش درعراق و سوریه به عنوان "خطری که ماهیت منطقه را تهدید می کند" نام برد و درباره نقش کشورهای عربی در ائتلاف بین المللی علیه این خطر گفت: "واقعیت عجیب این است در شرایطی که داعش به عنوان خطری کشورهای منطقه را احاطه کرده است، اقدامات این کشورها در مقابله با داعش جدی نبوده است".

زکریا افزود: "اردن، عربستان، بحرین و امارات در عملیات نظامی (ائتلاف غربی) ضد گروه داعش در سوریه شرکت کردند، اما میزان مشارکت آنان در ین عملیات تعجب برانگیز است و جای سوال دارد".

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه طبق اعلام ارتش آمریکا، این کشور بیش از 2092 حمله را ضد داعش در سوریه اجرا کرده است، گفت: در شرایطی که همپیمانان عرب در مجموع 108 حمله را علیه مواضع داعش درعراق و سوریه اجرا کرده اند، طبق اعلام سازمان جنگ های هوایی، دانمارک 109 حمله یعنی (بیش از مجموع حملات ائتلاف عربی) و هلند 180 حمله را ضد داعش اجرا کرده است.

زکریا همچنین بر اساس گزارش IHS سالانه وزارت دفاع آمریکا، از عربستان سعودی به عنوان بزرگ ترین بازار تجهیزات دفاعی آمریکا در جهان نام برد و گفت: در سال 2015 میزان سلاح خریداری شده توسط عربستان و امارات، از کل سلاح های وارداتی تمامی کشورهای غرب اروپا بیشتر بوده و این در حالیست که مصر به عنوان بزرگ ترین قدرت هوایی در منطقه، فقط حملاتی معدود را ضد داعش در لیبی اجرا کرده و هیچ حمله ای ضد داعش در سوریه انجام نداده است.

وی درباره نقش ترکیه در نبرد ضد داعش گفت: خبرهای واصله از خاورمیانه حاکی از این است که ترکیه علیه داعش وارد جنگ شده است و به هواپیماهای آمریکایی اجازه استفاده از پایگاه های این کشور را برای حمله به داعش داده است، اما واقعیت امور در خاورمیانه پیچیده تر است و به نظر می رسد که ترکیه، مبارزان کرد در عراق را که هم پیمانان در نبرد ضد داعش به شمار می روند، هدف قرار می دهد و این موضوع سؤال برانگیز است.

به گفته زکریا، پاسخ این سوال در نگرانی ترکیه از کردهای داخل ترکیه و اختلاف آنکارا با گروه های کرد در مناطق دیگر منطقه نهفته است؛ اما به اعتقاد ناظران، انگیزه دیگر ترکیه از این حملات، به دست آوردن منافع سیاسی است، زیرا حزب رجب طيب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای اولین بار طی سال های گذشته، در به دست آوردن اکثریت مطلق در انتخابات اخیر شکست خورده است و این مساله، حزب اردوغان را به جستجو برای همراه کردن احزاب دیگر برای تشکیل ائتلاف واداشته است.

زکریا تصریح کرد: انگیزه های قومی می تواند به آنکارا اجازه دعوت به برگزاری انتخابات دیگری بدهد تا درانتخابات اکثریت را به دست آورد، زیرا ناظران معتقدند در صورتی که اردوغان به اکثریت دست یابد، میانگین حملات هوایی کاهش خواهد یافت، چرا که هدف از آن عرصه سیاسی داخلی است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها