صاحب فتوای تخریب اهرام مصر درزندان مُرد

صاحب فتوای تخریب اهرام مصر درزندان مُرد
پنج‌شنبه 15 مرداد 1394 - 09:51

العالم - منابع امنیتی مصر گفتند " مرجان مصطفی سالم " یکی از سرکرده های فرقه سلفی جهادی و صاحب فتوای تخریب اهرام سه گانه، دیروز چهارشنبه در زندان العقرب در قاهره که به شدت حفاظت می شود درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری العالم به نقل از خبرگزاری رویترز منابع امنیتی گفتند سالم که احتمالا دهه ششم از عمر خود را سپری می کرد به مرگ طبیعی مرده است. وی به دلایل امنیتی و بنا به اتهام های متعدد از جمله تشکیل یک گروه مسلح و مشارکت در قتل تعدادی از افراد ارتش و پلیس مصر در سینا محکوم شده بود.

وزارت کشور مصر اعلام کرد که سالم به دلیل افت شدید فشار خون هنگام انتقال به بیمارستان درگذشت.

منابع مذکور تصریح کردند که وی در سپتامبر 2013 و چند ماه پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری اخوانی معزول مصر، در جریان حوادث و اعتراض به برکناری وی دستگیر شد.

سالم فتواهای مشهوری صادر کرده است که یکی از آنها فتوای تخریب اهرام مصر است.

به گفته منابع امنیتی او پیشتر به افغانستان و سوریه سفر کرده و دوباره در سال 2011 به مصر بازگشته بود.

منابع مذکور افزودند: سالم، پدر معنوی تفکر سلفی جهادی به حساب می آید و کتابها و آثار مکتوب متعددی دارد که در شکل گیری و گسترش این تفکر سهیم بوده اند. از جمله کتابهای او می توان به "الجهاد فی سبیل الله – آداب وأحکام" اشاره کرد.

منابع امنیتی می گویند سالم و محمد الظواهری، برادر سرکرده فعلی القاعده یعنی ایمن الظواهری، حلقه اتصال عناصر این گروه در داخل و خارج مصر بودند.

منابع یاد شده در ژوئن گذشته اعلام کرده بودند که نبیل المغربی که یک بنیادگرای افراطی است، به اتهام دست داشتن در انفجارهای منسوب به القاعده تحت محاکمه بود در بیمارستان فوت کرد.

دولت مصر در سال 2012 المغربی را پس از 31 سال از زندان آزاد کرد. وی به جرم دست داشتن در ترور انور سادات در سال 1981 به زندان محکوم شده بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها