اردوغان درصدد سوء استفاده از داعش است + فیلم

پنج‌شنبه 15 مرداد 1394 - 17:43

آنکارا (العالم) دولت ترکیه اعلام کرد به زودی عملیات نظامی گسترده ای را علیه گروهک تروریستی داعش در شمال سوریه آغاز خواهد کرد و انتظار می رود علاوه بر داعش اهداف دیگری از جمله کردهای سوریه نیز مورد حمله ارتش ترکیه قرار گیرند.

به نظر می رسد روز به روز ترکیه بیشتر در راستای اهدافی که از زمان آغاز جنگ در سوریه در پیش گرفته بودند، گام برمی دارد و در مرحله کنونی به تغییر اولویت ها و ابزارهایی که متغیرهای منطقه و داخل ترکیه آنها را ایجاب کرده اند روی آورده است. از جمله این اولویت ها، اعلام آغازعملیات نظامی گسترده علیه گروهک داعش در شمال سوریه است.
"مولود چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه در این باره با اشاره به حمایت از مخالفان مسلح در سوریه، مدعی شد: "ما در حال حاضر مخالفان معتدل سوریه را به همراه امریکا آموزش می دهیم و به زودی عملیاتمان علیه داعش را به طور تأثیرگذاری آغاز خواهیم کرد که در آن صورت عرصه برای مخالفان معتدل سوریه امن خواهد شد."
رویدادها نشان می دهد این جنگ که از سوی ترکیه اعلام شده است از تحولاتی در سیاست این کشور درباره سوریه ناشی شده است. براساس گزارش های تحلیلی، حوادث میدانی ماههای اخیر در شمال سوریه و به ویژه پیشروی کردها در مناطق مختلف باعث نگرانی ترکیه شده است و امروزه کردها عملا حدود نیمی از مرزهای مشترک سوریه با ترکیه را در کنترل دارند. از سوی دیگر، در برخی از مناطق، مدیریت محلی تأسیس کرده اند و این امر، ترکیه را وادار به تصمیم گیری در زمینه متوقف کردن پیشروی کردها علیه داعش شده است.
تحلیلگران، تحولات اخیر را با عملیات نظامی علیه حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) مرتبط می دانند. زیرا این گروه از آغاز عملیات خود علیه گروهک تروریستی داعش خبر داده بود. اما حملات ارتش ترکیه به مواضع پ. ک. ک در شمال عراق، بسیار گسترده تر از حملات داعش به مواضع این گروه بوده است.
ناظران بر این باورند رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سه هدف عمده دارد: از بین بردن پ. ک. ک. که عملیات نظامی علیه آن وارد مرحله عمل شده است. پایان دادن به تهدید کردها در شمال سوریه و ناکام گذاشتن تلاش کردها برای بازگشت قوی به عرصه سیاسی ترکیه پس از انتخابات اخیر.
بر این اساس، ترکیه برای دستیابی به هدف دوم، موضوعی تحت عنوان جنگ علیه داعش را اعلام کرده است. به طوری که کنار زدن داعش در مرزهای جنوبی سوریه، نتیجه تغییر معادلات در منطقه است و به هدف اردوغان در زمینه ایجاد منطقه حائل و رهایی از خطر کردها، کمک می کند. این امر با دادن اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در مقابل هواپیماهای امریکایی برای عملیات در سوریه تناسب دارد. همچنین اردوغان در تلاش است تا برای دعوت برای برگزاری انتخابات زودهنگام از یک طرف کردها را از حضور در پارلمان محروم نماید و از سوی دیگر اختیارات خود را به عنوان رئیس جمهور گسترش دهد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها