موافقت ترکیه با درخواست صهیونیست ها برای اخراج عضو حماس

موافقت ترکیه با درخواست صهیونیست ها برای اخراج عضو حماس
جمعه 16 مرداد 1394 - 16:51

العالم ـ شبکه یک تلویزیون اسراییل به نقل از منابع سیاسی و امنیتی در تل آویو گزارش کرد که در پی دست داشتن صالح العاروری در عملیات فدایی حماس در کرانه باختری، آنکارا از این رهبر جنبش حماس خواست تا خاک ترکیه را ترک کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از "رای الیوم"، از زمان آزادی العاروری در چارچوب مبادله شالیت در سال 2011 و تبعید وی به ترکیه، العاروری سریعا فعالیت هایش با جنبش حماس از جمله عملیات نظامی را از سر گرفت.

اسراییلی ها وی را به دست داشتن در عملیات ربودن و قتل 3 شهرک نشین در سال گذشته متهم کردند. همچنین پسر وی، محمد،  یکی از فعالان جنبش حماس است و اخیرا از سوی دستگاه امنیت فلسطین بازداشت شد.

این منابع ادعا کردند که عاروری اخیرا در سفر به عربستان به مشعل پیوست و هر دو با پادشاه عربستان دیدار کردند. به گفته تلویزیون اسراییل، احتمالات در تل آویو حاکی از آن است که عاروری در قطر می ماند و از آنجا فعالیت خواهد کرد.

سران رژیم اشغالگراز جمله موشه یعلون وزیر امنیت، پیشتر، ازترکیه به سبب اجازه دادن به العاروری برای فعالیت علیه اسراییل ازداخل خاک خود انتقاد کردند؛ در حالی که روابط مستحکمی با آمریکا دارد و خود یکی از اعضای ناتواست.

در همین ارتباط، روزنامه صهیونیستی هآرتض تاکید کرد که ترکیه از رهبری جنبش حماس در خاک خود خواست تا فعالیتهای نظامی خود علیه اسراییل را کاهش دهد، به نوشته این روزنامه، درخواست ترکیه به صالح العاروری یکی از رهبران جنبش حماس منتقل شد.

هآرتض تصریح کرد که علت این درخواست، نگرانی آنکارا است که مبادا از جانب آمریکا مورد انتقاد قرار گیرد و یا به حمایت از تروریسم متهم شود. دستگاه امنیت رژیم صهیونیستی نیز پیشتر به فعالیتهای حماس در خاک ترکیه انتقاد کرده و دستگاه امنیت ترکیه را به چشم پوشی از فعالیتهای این جنبش در خاک خود متهم کرده بود.

 به نوشته هآرتض، این گزارشها در ترکیه جنجال آفرید و به نظر می رسد که واشنگتن از دولت ترکیه خواست تا در این باره توضیح دهد و ترکیه نیز به نوبه خود از جنبش حماس خواست تا فعالیتهای خود را کاهش دهد.

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها