علاوی فراخوان مرجعیت عراق را ستود

علاوی فراخوان مرجعیت عراق را ستود
يکشنبه 18 مرداد 1394 - 21:15

العالم - معاون رییس جمهوری عراق، دعوت مرجعیت این کشور مبنی بر سرعت بخشیدن به فرآیند اصلاحات واقعی، در هم کوبیدن عوامل فساد و خارج کردن کشور از تونل تاریک طائفه گرایی و قطب بندی های سیاسی را ستود.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، ایاد علاوی روز یکشنبه با صدور بیانیه ای از شرکت کنندگان درراهپیمایی های سراسر این کشور دراعتراض به کمبود برق و خدمات عمومی و فساد اداری ، خواست ماهیت مسالمت آمیز حرکت خود را حفظ کنند تا متانت و همبستگی جبهه نبرد با گروه تروریستی داعش تقویت شود. 

علاوی از تظاهرکنندگان خواست " با حفظ هوشیاری از نفوذ افراد مغرض و آشوب طلب در میان صفوف خود جلوگیری کنند." 

وی از نظام سهمیه بندی سیاسی در عراق انتقاد و آن را دژ محکم فساد در تمامی ابعاد سیاسی ، اداری و مالی عنوان کرد و گفت: این مساله باعث فروکش کردن نقش دولت و ارزش هایش در خصوص عدالت، مساوات و حاکمیت قانون می شود که پیامدهای نگران کننده ای با خود به همراه دارد و این همان چیزی است که ما هم اکنون در کشور شاهد آن هستیم.

تارنمای سومریه نیوز به نقل ازعلاوی افزود: ما بارها خواستار بازنویسی قانون اساسی و لغو نظام سهمیه بندی سیاسی در کشور شدیم که مبتنی بر تجربه های سیاسی تاریخی است.

وی برای مبارزه با عوامل فساد در عراق پیشنهاد داد تا یک موسسه بین المللی بر عملکرد بانک مرکزی این کشور در خصوص دلار و ارز، نظارت و اشراف داشته باشد تا منابع درآمد و ماهیت طرحهایی که از بودجه کشور برای آنها هزینه شده است مشخص شود و افراد مقصر مورد بازخواست قرار گیرند و به دست عدالت سپرده شوند.

علاوی از نیروهای انتظامی عراق خواست تا با خویشتن داری و ملایمت و نرمش با شرکت کنندگان در راهپیمایی ها برخورد کنند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق صبح امروز خواستار کاهش شمار نیروهای محافظ تمامی مقام های کشور از جمله روسای قوای سه گانه و لغو فوری پست های معاونان رییس جمهوری و نخست وزیر و دور نگه داشتن تمامی پست های کلیدی از سهمیه بندی های حزبی، طائفه ای و چابک سازی دولت و موسسه های وابسته به آن، کاهش هزینه ها، حذف هزینه های ویژه در نظر گرفته شده برای روسای سه قوه و موسسه های دولتی، بررسی پرونده های فساد شکل گرفته در گذشته و تشکیل یک کمیته ویژه برای نظارت بر این کار شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها