اوباما به آیپک: دروغ کافی است!

اوباما به آیپک: دروغ کافی است!
سه شنبه 20 مرداد 1394 - 15:05

رئیس جمهور آمریکا با ارسال نامه‌ای به لابی صهیونیست‌ها در آمریکا موسوم به "آیپک"، از این لابی خواست تا از دروغ‌پردازی درباره توافق هسته ای ایران دست بردارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر چاپ لبنان در گزارشی نوشت: درگیری لفظی رئیس جمهوری آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دو روز اخیر به اوج خود رسید.

باراک اوباما در دو روز اخیر با ارسال پیامی به لابی های صهیونیستی در آمریکا، درگیری لفظی خود با نتانیاهو را به اوج خود رساند.

وی در این پیام خطاب به این آیپک گفت: به دروغ پردازی های خود درباره توافق هسته ای ایران پایان دهید.

به نوشته روزنامه السفیر، نتانیاهو نیز مجبور شد نامه خود به اعضای دموکرات کنگره را اصلاح کند و به آنان بگوید که هیچ نظری درباره چگونه رای دادن آنان به این توافق ندارد.

در همین حال، روزنامه صهیونیستی "هاآتص" اعلام کرد: رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل، توافق هسته ای ایران را مثبت ارزیابی می کند اما از بیم  واکنش نتانیاهو این مسئله را پنهان می کند.

"دان شابیر" سفیر آمریکا در تل آویو نیز گفت: اسرائیل باید خود را برای مرحله پس از تصویب  توافق آماده کند.

"اورلی ازولای" خبرنگار مشهور روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت از واشنگتن نیز ابراز عقیده کرد: تهدید اوباما تند و واضح بود و در دیدار اخیرش با دو نفر از اعضای آیپک، نیز این پیام تند و جدی را برای آنان ارسال کرد که از انتشار دروغ درباره توافق هسته ای ایران دست برداشته و به تبلیغات منفی خود پایان دهند.

ازولای گفت: این دیدار دوجانبه، به شدت اختلافات ناشی از توافق هسته ای با ایران را آشکار کرد. اولین اختلاف میان دولت آمریکا و اسرائیل و دومین مورد نیز اختلاف میان یهودیان آمریکا را فاش ساخت زیرا یهودیان آمریکا امروز باید  یا وفاداری خود را به رئیس جمهوری امریکا که به شدت تلاش می کند تا این توافق به سرانجام برسد یا به اسرائیل که درصدد  قانع کردن اعضای کنگره برای رای دادن بر ضد اوباماست، اعلام کنند.

به نوشته روزنامه السفیر، ایوفوکسمان که سالیان طولانی رئیس گروهی موسوم به "انجمن ضد تحقیر" بوده است، گفت: اگر یک یهودی از من درباره دوستی دوپهلو بپرسد به او می گویم مساله بسیار ساده است ، ما آمریکاییها باید به منافع آمریکا فکرکنیم. این توافق برای آمریکا بد است و تصادفا برای اسرائیل نیز بد است و این امر به معنای دست کشیدن از حمایت اوباما نیست.

گفتنی است آیپک اعضای کنگره را تحت فشار قرار داده است تا علیه این توافق  رای دهند.

اوباما در راه بازگشت از سفر آفریقایی خود پی برد که این لابی صهیونیستی 700 نفر از اعضای خود را در سراسر آمریکا واداشته تا اعضای کنگره را برای دادن رای مخالف به توافق هسته ای با ایران متقاعد کنند. این وضعیت باعث شد که اوباما فورا دستور داد تیمی از طرفدارانش به هتلی که این افراد اقامت داشتند رفته و مزایای توافق را برای آنان شرح دهند.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت نوشت: اختلاف دولت آمریکا با اسرائیل از ماهها پیش موجب ایجاد اختلاف میان یهودیان شده است.

در همین حال، "دان شاویرو" سفیر آمریکا در تل آویو در یک برنامه رادیویی از صهیونیستها خواست تا با وجود اختلافات، پس از توافق مذاکرات دیپلماتیک را آغاز کنند.

وی گفت: نتانیاهو هنوز با بررسی نتایج این توافق بر اسراییل مخالف است و هر دو طرف باید بدانند با یکدیگر اختلاف دارند و هیچ یک نمی تواند دیگری را قانع کند.

از سوی دیگر، نتانیاهو نیز در دیدار با 22 عضو دموکرات کنگره که هم اکنون در تل آویو هستند، از موضع خود در قبال توافق هسته ای سخن گفته و تصریح کرده است که نمی خواهد درباره چگونه رای دادن به توافق با آنان سخن بگوید.

گفتنی است لابی صهیونیستی به امید اینکه 22 نماینده دموکرات را به رای دادن علیه توافق هسته ی متقاعد کند، سفر آنها به فلسطین اشغالی را تدارک دیده است.

پربیننده ترین خبرها