اجماع سیاسی عراق درباره اصلاحات العبادی

اجماع سیاسی عراق درباره اصلاحات العبادی
سه شنبه 20 مرداد 1394 - 17:39

بغداد (العالم) ـ گروههای سیاسی عراق به طور یکپارچه طرح ارایه شده از سوی حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور را مورد تأیید قرار دادند.

خبرنگار شبکه العالم روز سه شنبه از بغداد گزارش داد؛ "سلیم الجبوری" رییس پارلمان عراق در سخنانش قبل از رای گیری تأکید کرد پارلمان این کشور در جهت حمایت از اصلاحات مورد نظر نخست وزیر، گام برخواهد داشت و پارلمان پیشنهادهایی را به اصلاحات العبادی اضافه کرده است که اجرای آنها را برای اصلاح فراگیر امور عراق، ضروری می داند.

متمم اصلاحات پارلمان، شامل مسایل سیاسی، اداری و اقتصادی از جمله محاکمه و مجازات مفسدان و بازجویی از وزرا است. سلیم الجبوری، رییس پارلمان عراق تأکید کرد که سران فراکسیون های پارلمان، با اصلاحات پیشنهادی از سوی نخست وزیر و متمم اصلاحات پیشنهادی پارلمان موافقت و آمادگی شان را برای رأی گیری در این باره اعلام کردند.
الجبوری افزود: فراکسیون های سیاسی درباره پذیرش اصلاحات ارایه شده از سوی نخست وزیر به اجماع رسیدند.

بیشتر نیروهای سیاسی عراق از جمله ائتلاف "المواطن" (شهروند) به عنوان یکی از گروههای تشکیل دهنده ائتلاف فراگیر موسوم به "ائتلاف ملی" از مجموعه اصلاحات ارایه شده از سوی نخست وزیر حمایت کرده بودند.
"احلام الحسینی" عضو ائتلاف "المواطن" در پارلمان عراق در این باره به خبرنگار العالم گفت: ما از اصلاحات حمایت خواهیم کرد و قطعا اقداماتی را در زمینه حمایت از اقدامات العبادی انجام خواهیم داد.
همچنین نمایندگان گروه الصادقون وابسته به گروه "عصائب اهل الحق" نیز بر حمایت از اصلاحات ارایه شده از سوی حیدر العبادی، تأکید و آن را در چارچوب خواسته های شهروندان عراقی قلمداد کردند.
"حسن سالم" عضو این ائتلاف در مصاحبه با خبرنگار العالم خاطرنشان کرد: نمایندگان پارلمان به عنوان نمایندگان مردم، راهی جز تصویب این اصلاحات ندارند و مردم با بی صبری در انتظار تصویب این اصلاحات هستند و تصویب نشدن این اصلاحات به بحرانی برای پارلمان تبدیل خواهد شد.
اما برخی از گروههای عراقی دیگر، مواضع متفاوتی در این باره، اتخاذ کردند. برای نمونه ائتلاف نیروهای ملی و نیروهای عراقی وابسته به اهل سنت، اعلام کرد: با وجود حمایت از کلیات اصلاحات ارایه شده توسط نخست وزیر، درباره برخی از بندهای آن ملاحظاتی دارد.
"صلاح الجبوری" عضو فراکسیون نیروهای ملی و نیروهای عراقی در این باره به خبرنگار العالم گفت: ما نسبت به برکناری، معرفی یا منصوب شدن معاونان رییس جمهور توسط نخست وزیر، اعتراض داریم. زیرا این امر، جزو اختیارات رئیس جمهور است نه نخست وزیر. از این رو ممکن است بند مذکور دچار تعدیلاتی شود.
در نشست امروز پارلمان عراق، 297 نفر از نمایندگان حاضر به اتفاق آرا به طرح‌های اصلاحات دولت و پارلمان رای مثبت دادند.

 

پربیننده ترین خبرها