اتهام افغانستان به پاکستان درباره آموزش انتحاری‌ها

اتهام افغانستان به پاکستان درباره آموزش انتحاری‌ها
سه شنبه 20 مرداد 1394 - 18:58

بغداد (العالم)-پس از حملات پياپي و خونبار طالبان در يك هفته گذشته در كابل، دولت افغانستان از مقامات پاکستان به دلیل خودداری از تلاش برای جلوگیری از فعالیت طالبان در خاک این کشور به شدت انتقاد کرد.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، به نظر می رسد که حملات جمعه سیاه در کابل که صدها نفر از شهروندان بر اثر آن شهید و مجروح شدند، نقطه عطفی بود که روابط پاکستان و افغانستان را وارد مرحله جدید کرد.
محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، در اظهاراتی بی سابقه به شدت از سیاست اسلام آباد در قبال کشورش انتقاد و پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم کرد و هشدار داد که ادامه این روند بر آینده روابط دو کشور سایه خواهد افکند.

وی که در یک نشست خبری با حضور وزیران و مقامات امنیتی و دفاعی افغان صحبت می‌کرد، گفت: پاکستان همچنان پناهگاه‌های امن تروریسم و کارخانه‌های تولید بمب را در خود جای داده و از خاک این کشور پیام جنگ فرستاده می‌شود.

اشرف غنی افزود: گروهی که حملات اخیر کابل و سایر ولایت‌های افغانستان را سازمان می‌دهند در خاک پاکستان و در شهرهای بزرگ آن دفاتر و مراکز آموزشی دارند.

وی گفت: حملات کابل (پایتخت افغانستان) ثابت می کند که پاکستان هنوز پایگاههایی برای آموزش نیروها و مکان هایی برای ساخت بمب در اختیار طالبان می گذارد و اگر کشتار ملت ما توسط تروریست ها ادامه یابد روابطمان با پاکستان معنای خود را از دست خواهد داد.
اشرف غنی در ادامه این سوال را مطرح کرد که اگر جنایت کشتار منطقه "شاه شهید" در اسلام آباد رخ می داد و عوامل آن در افغانستان بودند دولت پاکستان چه واکنشی نشان می داد؟

اشاره رییس جمهور افغانستان به حملات اخیر کابل بود که روز جمعه (16 مرداد) دست کم 51 کشته و صدها زخمی و صبح روز دوشنبه، 19 مرداد ماه، پنج کشته و بیش از 16 زخمی بر جا گذاشت.

مردم افغانستان معتقدند که اظهارات اشرف غنی بی جهت نیست و بر اساس داده های اطلاعاتی است که نشان می دهد پاکستان از فعالیت عناصر طالبان در افغانستان چشم پوشی می کند.
سرکردگان درجه اول و دوم طالبان در پاکستان حضور دارند و مراکزی برای پناه دادن و آموزش تروریست ها در این کشور وجود دارد و از سویی پیش چشم مقامات اسلام آباد کارگاههای ساخت بمب هایی که در افغانستان منفجر می شود در پاکستان در حال فعالیت هستند.
شاه حسین مرتضوی نویسنده وتحلیل گر سیاسی افغانی در گفت و گو با شکبه خبری العالم خاطرنشان کرد، طالبان خوب و بد نداریم. افسار این گروه تروریستی به دست پاکستان است و تا زمانی که پاکستان بخواهد این عناصر به کشتار و تشدید بحران افغانستان ادامه می دهند از این رو ما نیز تا آن روز نمی توانیم به صلح و آشتی خوشبین باشیم.
اظهارات اشرف غنی دیروز و چند ساعت بعد از یک حمله دیگر در کابل ایراد شد که درآن حمله یک عضو طالبان خودروی بمب گذاری شده خود را در ورودی فرودگاه بین المللی پایتخت منفجر کرد و به بحران افغانستان دامن زد.
عبدالرحمن رحیمی، رییس پلیس کابل، گفت: آنها یک خودروی بمب گذاری شده را در ورودی فرودگاه منفجر کردند که بر اثر آن 5 نفر کشته و 16 شهروند از جمله 3 کودک زخمی شدند.
به دنبال وقوع این انفجارها و اظهارات صریح رییس جمهور افغانستان، مرحله جدیدی از روابط پاکستان و افغانستان شروع شده که یا باید هر دو کشور در صف واحد علیه گروههای مسلح و تندرو بایستند و یا وارد یک رقابت پیچیده برای محافظت از منافع خود شوند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها