ازسرگیری روابط آمریکا و کوبا بعد از نیم قرن

ازسرگیری روابط آمریکا و کوبا بعد از نیم قرن
شنبه 24 مرداد 1394 - 15:16

وزیر خارجه آمریکا به طور رسمی در مراسم بازگشایی سفارت آمریکا در هاوانا، پایتخت کوبا، شرکت کرد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، پس از 54 سال جان کری دیروز (جمعه 14 اگوست) به عنوان اولین مقام بلند پایه آمریکایی وارد کوبا شد.

کری در مراسم رسمی بازگشایی سفارت کشورش در کوبا حضور یافت.

در این مراسم سه تفنگدار دریایی سابق آمریکا که در سال ۱۹۶۱ میلادی برای آخرین بار پرچم این کشور بر فراز ساختمان سفارتخانه را پایین کشیده بودند، کری را همراهی کردند. این مراسم نماد تکمیل از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور پس از نیم قرن قطع رابطه بود.

وی در مراسم برافراشتن پرچم آمریکا گفت: عادی سازی روابط دو کشور به همت تلاشهای شجاعانه باراک اوباما و رائول کاسترو روسای جمهور دو کشور عملی شد.

جفری دی لورنتیس کاردار سفارت آمریکا در هاوانا نیز خاطرنشان کرد، بازگشایی سفارتخانه؛ گامی اساسی برای عادی سازی روابط است و این فرایند طولانی و دشوار خواهد بود.

گفتنی است واشنگتن و کوبا در 20 ژوئیه گذشته زمانی که سفارتخانه آمریکا در کوبا و سفارتخانه کوبا در آمریکا بازگشایی شد؛ روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.
مراسم برافراشتن پرچم در سفارت کوبا و آمریکا در یک روز انجام شد اما برگزاری این مراسم در آمریکا تا زمان سفر کری به هاوانا به تعویق افتاد.

وزارت خارجه آمریکا در عین حال از ادامه حمایت خود از فعالان سیاسی در کوبا خبر داده و نسبت به وضعیت حقوق بشر و آزادی های مدنی در هاوانا ابراز نگرانی کرده است. آمریکا پس از عادی سازی روابط دیپلماتیک با کوبا، در صدد بررسی این موضوع با مقامات کوبایی است.
گفتنی است روابط میان دو کشور از دسامبر سال  2014 پس ازاقدام کوبا در آزاد کردن " آلان گروس " شهروند آمریکایی که در بازداشت هاوانا بود، از سر گرفته شد.
واشنگتن نیز بعضی محدودیت‌های تجارت علیه کوبا را برداشت.
دولت امریکا همچنین تحریم اقتصادی تحمیلی بر کوبا را که از 50 سال پیش وضع کرده بود، فقط پس از موافقت کنگره با این اقدام لغو خواهد کرد.   
البته کوبا به عنوان مقدمه ای برای عادی سازی روابط دو کشور، بر ضرورت لغو همه تحریم ها تاکید کرده است، و بر جبران زیانهای ناشی از محاصره اقتصادی آمریکا که مردم کوبا متحمل آن شدند، اصرار دارد .
کارشناسان کوبایی میزان این خسارتها را بیش از 120 میلیارد دلار تخمین زدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها